اختلال شخصیت وسواسی

اختلال شخصیت وسواسی زیرمجموعه اختلالات شخصیت است. شخصیت را می‌توان الگوهای پاسخ رفتاری آشکار در زندگی عادی توصیف کرد. به طوری که نسبتا ثابت است. وقتی که صفات شخصیتی انعطاف‌ناپذیر …

اختلال شخصیت وسواسی زیرمجموعه اختلالات شخصیت است. شخصیت را می‌توان الگوهای پاسخ رفتاری آشکار در زندگی عادی توصیف کرد. به طوری که نسبتا ثابت است. وقتی که صفات شخصیتی انعطاف‌ناپذیر و غیرانطباقی هستند و ایجاد اختلال در عملکرد و ناراحتی ذهنی در زندگی فرد می‌کنند، ممکن است تشخیص اختلال شخصیت مطرح شود.
شخصیت وسواسی به الگوی مداوم رفتار فرد در جهت کمال اشاره دارد به طوری که این افراد خواهان کمال در تمام موارد هستند و هر قدر هم که کاری عالی انجام شود، باز هم انگار راضی نمی‌شوند. آنها برای کار و بارآوری ارزش بیشتری از روابط میان فردی قائل هستند. خیلی زیاد به جزئیات می‌پردازند و مقررات و برنامه‌های دقیق و انعطاف ناپذیر دارند و بسیار به آن اهمیت می‌دهند.آنها تفریحات خود را به راحتی به تعویق می‌اندازند، اما در مورد کار و برنامه‌های کاری بسیار سخت گیر و حساس‌اند.
به همین دلیل افرادی هستند که معمولا رسمی و خشک، بیش اندازه با وجدان واخلاقی و کم عاطفه به نظر می‌رسند. این افراد در ابراز هیجان خود مشکل دارند. ممکن است حاشیه پرداز باشند و ترجیح دادن رفتار معمول و پایبندی زیاد به قواعد مخصوص، ابتکار عمل را در آنها محدود می‌کند و به همین دلیل زمانی که در موقعیتی قرار می‌گیرند که باید به طور شهودی تصمیم بگیرند، به مشکل می‌خورند. این اختلال در دو جنس رواج دارد، اما تا اندازه‌ای در مردان شایعتر است. از دیگر ویژگی‌های مهم این افراد خسیس بودن است. هم در سرمایه‌گذاری عاطفی و هم در سرمایه‌گذاری مادی خسیس هستند مثلا به ندرت از کسی تعریف و تمجید می‌کنند یا به کسی هدیه می‌دهند.
در رابطه با دیگران اصرار دارند که دیگران از آنها تبعیت کنند و تا جایی که می‌توانند دوست دارند و می‌خواهند محیط و دیگران را کنترل کنند و به همین دلیل موجب رنجش دیگران می‌شوند. اما خودشان متوجه این موضوع نمی‌شوند. هر وقت این افراد نتوانند محیط را کنترل کنند خشمگین می‌شوند. همچنین آنها نسبت به انتقاد حساسیت زیاد دارند. آثار و نتیجه این اختلال ایجاد مشکلات متعدد در تعاملات اجتماعی فرد، تعاملات شغلی، میان فردی و اجتماعی است.


● علت پدیدایی این اختلال چیست؟
علت اصلی پدیدایی این اختلال را تربیت سخت و دشوار والدین در دوران کودکی بدون در نظر گرفتن ساخت عقلی و عاطفی، توانایی‌ها، استعدادها و علایق کودکان دانسته‌اند. همچنین ممکن است که پدر یا مادر یا هر دو دارای شخصیت وسواسی بوده و یادگیری و الگو برداری ازآنها منجر به وسواسی شدن شخصیت شود.

نویسنده : آذر نادی