ترس های بچه گانه

ایجاد احساس امنیت در کودکان یکی از وظایف اصلی والدین است. کودکان در دنیایی که حوادث آن قابل پیش بینی باشد احساس امنیت می کنند. هر چند هر روز تغییرات زیادی در جهان پیرامون ما صورت …

ایجاد احساس امنیت در کودکان یکی از وظایف اصلی والدین است. کودکان در دنیایی که حوادث آن قابل پیش بینی باشد احساس امنیت می کنند. هر چند هر روز تغییرات زیادی در جهان پیرامون ما صورت می گیرد برای یک کودک درک این تغییرات کار دشواری است.
ایجاد تغییرات همانند روز و شب بخش مهمی از دنیای واقعیت محسوب می شود. درواقع ایجاد تغییرات تنها امر ثابت در جهان ماست! جسم و ذهن ما هر روز تغییر می کند و با توجه به تجربیاتی که کسب می کنیم دیدگاه مان نسبت به جهان مدام دستخوش تغییر می شود. آیا تاکنون پیش نیامده که از عقاید گذشته خود دچار حیرت شده باشید؟ وقتی به عکس های آلبوم نگاه می کنیم باورمان نمی شود که در سال های گذشته چنین لباس هایی را می پوشیدیم!
سؤال این است: ما چگونه می توانیم در جهانی که مدام تغییر می کند مانع از احساس ناامنی در کودکان شویم؟
آیا باید به کودکان بیاموزیم که در برابر تغییرات مقاومت کنند؟ آیا کودکان باید به این باور برسند که تغییر به مفهوم رشد است؟
کودکی که تغییرات را می پذیرد و از آنها استقبال می کند آینده بهتری خواهد داشت. از سوی دیگر کودکانی که از تغییرات می هراسند و به خاطر ترس از ناکامی از کسب تجربیات جدید احتراز می کنند زندگی ناشادی را سپری کرده و هرگز برای تحقق آرزوهای خود تلاش نمی کنند.
درواقع انسان های ناشاد بیشتر از سایرین از تغییرات می هراسند و اگر شما کودک خود را با این باور تربیت کنید در آینده دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.
ولی چگونه می توان کاری کرد که کودکان از تغییرات هراس نداشته باشند؟ کودکان باید علت تغییر رفتار شما را درک کرده و آن را بپذیرند. در این مورد به آنها توضیح دهید.
در ضمن والدین با واکنشی که در برابر تغییرات نشان می دهند درس های زیادی به کودکان خود می آموزند.