اوان آیینه‌ای که دل‌ها را می‌دزدد

هشدار! هشدار! آب این دریاچه را نخورید! در آن شنا نکنید! به صورتتان نزنیدش به هوای تازه شدن روح! اصلا نزدیکش هم نشوید! می‌پرسید چرا؟! چون کف این دریاچه هزاران دل است که گردشگران آنها …

هشدار! هشدار! آب این دریاچه را نخورید! در آن شنا نکنید! به صورتتان نزنیدش به هوای تازه شدن روح! اصلا نزدیکش هم نشوید! می‌پرسید چرا؟! چون کف این دریاچه هزاران دل است که گردشگران آنها را در اعماق دریاچه اوان جا گذاشته‌اند.
پیشنهاد این هفته ما، دل هر که را به دیدنش بیاید، می‌رباید و در اعماقش پنهان می‌کند و احتمالا به همین دلیل است که با هر طلوع و غروب، زیباتر و درخشان‌تر می‌شود و بازدیدکنندگان بیشتری را به سوی خود می‌خواند تا از جاده الموت به جاده اوان بروند و در میانه راه که به دوراهی رسیدند، به سمت چپ بپیچند و وارد جاده‌ای شوند که یکراست می‌رود طرف حاشیه دریاچه.
دریاچه‌ای که وصفش را می‌کنیم، یک تکه آیینه است به مساحت ۷۰ هزار مترمربع که در نیمه شمالی الموت و ۷۵ کیلومتری قزوین قرار گرفته است و ایده‌های مختلفی درباره چگونگی به وجود آمدنش وجود دارد مثلا برخی می‌گویند صدها سال پیش لغزش زمین باعث پیدایش آن شده و برخی هم معتقدند دریاچه در واقع بازمانده‌ای از دریاچه‌ای بسیار بزرگ است که با گذشت سال‌ها، کوچک و کوچک‌تر شده و به شکل امروزی‌اش درآمده است.
... اما چه فرقی می‌کند دریاچه چگونه به وجود آمده باشد برای ما مهم این است که حاشیه این آیینه غول‌پیکر طبیعی، هر تابستان، از صدها گردشگری که از نقاط مختلف ایران به دیدارش می‌آیند و در آن چادر می‌زنند، شلوغ می‌شود.
مهم این است که این گردشگران عاشق ماهیگیری و قدم زدن در طبیعت اطراف دریاچه و میوه چیدن از درخت‌های سیب و آلبالو و گیلاس و گردو هستند و گاهی هم دلشان می‌خواهد روی یک صندلی تاشوی راحتی بنشینند، چای شان را مزه مزه کنند و با دوربینی شکاری، دوردست‌های سبز را پی سبزه قباها یا گربه‌های وحشی یا خرس‌ها یا بزهای کوهی دید بزنند و از تعطیلاتشان لذت ببرند.
اگر به پیشنهاد این هفته ما عمل کردید، یادتان باشد که اوان برای شنا یا قایقرانی چندان مناسب نیست و اگر دچار حادثه شوید ممکن است کسی برای کمک به شما آنجا نباشد و به همین دلیل بهتر است شنا را برای استخر و قایقرانی را برای مناطق مجاز بگذارید و در اوان، فقط هوای تازه تنفس کنید و چشم‌هایتان را از عادت بشویید.

علی یوشی‌زاده