خـرافـه‌هـای بـارداری در گـوشـه و کـنـار جـهـان

در تمام دوران‌ها و در تمدن‌های مختلف، زنان به‌خصوص در دوران بارداری خود را نیازمند حمایت می‌دانسته‌اند تا از خطرها ایمن بمانند... در اینجا به برخی از عقاید و خرافاتی که در سراسر …

در تمام دوران‌ها و در تمدن‌های مختلف، زنان به‌خصوص در دوران بارداری خود را نیازمند حمایت می‌دانسته‌اند تا از خطرها ایمن بمانند...
در اینجا به برخی از عقاید و خرافاتی که در سراسر دنیا برای خانم‌های باردار وجود دارد، اشاره می‌کنیم:
▪ آفریقا (بنین، سنگال، مالی و...) زنان باردار شب‌ها از خانه خارج نمی‌شوند و در و پنجره‌ها را قفل می‌کنند. آفریقایی‌ها معتقدند اگر زن باردار شب از خانه خارج شود، ارواح خبیثه روح جنین او را تسخیر می‌کنند. جنین تسخیرشده گرچه بعد از تولد ظاهری انسان‌نما دارد، اما طبیعتش شوم است. این کودک در آینده یا تبدیل به افعی یا انسانی دیوانه می‌شود یا بدنش را زخم‌های عفونی می‌پوشانند. آفریقایی‌ها معتقدند زنان باردار باید خود را از دید بپوشانند و حتی روزها از خانه خارج نشوند.
▪ اقیانوسیه در جاوا نیز مانند همین اعتقاد وجود دارد.
▪ کشورهای‌ آسیایی به‌خصوص کامبوج، زن باردار باید خود را از سایر زنان باردار یا زنان شاغل دور نگه‌دارد. در ضمن ورود به جنگل نیز برای زن باردار ممنوع است زیرا اعتقاد دارند بوی تن خانم باردار می‌تواند حیوانات وحشی را به سمت او بکشاند.
▪ کشورهای اروپایی به‌خصوص فرانسه، مردم معتقدند زنان باردار نباید تنها در خیابان‌های خلوت راه بروند و تا شب نشده بهتر است به خانه برگردند تا جنین آنها سالم بماند.
▪ جنوب هند مراسمی مذهبی وجود دارد و طی آن بین ماه ۵ و ۷ بارداری دوستان خانم باردار دور او جمع می?شوند و او را با جواهرات تزیین می‌کنند. ثروتمندان این آیین را با طلا، پول و سنگ‌های قیمتی اجرا می‌کنند و فقرا با گلبرگ! در همین مراسم، ساری سیاهی تن زن باردار می‌کنند که تا زمان زایمان باید آن را به تن داشته باشد. در شرق هند، برهمن‌ها همین آیین را با ساری سبز یا قرمز انجام می‌دهند و مخالف‌ ساری سیاه هستند. خواهرشوهر نیز پیشانی خانم باردار را با برنج می‌پوشاند و دور مچ او دستبندی از شکلات می‌بندد.
▪ تایوان، قابله در ماه چهارم کمربندی دور کمر خانم باردار می‌بندد و صورت و بدنش را با چربی خوک‌ ماساژ می‌دهد تا بیماری‌ها از او دور شود.
▪ برخی نقاط اروپا، مسیحیان از قدیسین خود کمک می‌گیرند تا بیماری را از زن باردار دور کنند. تا یک قرن پیش، کلیسا محل زایمان زنان بود اما در حال حاضر این رسم برچیده شده است.

منبع: Aufeminin.com
ترجمه:الهه جوانپور