واکسنی بر ضد نیکوتین

از آنجا که محققان هم می‌دانند ترک سیگار برای معتادان به آن دشوار است در صدد شده‌اند واکسنی تهیه کنند که سیستم ایمنی انسان را مهار کرده و از بیماران در برابر اثر اعتیاد آور نیکوتین …

از آنجا که محققان هم می‌دانند ترک سیگار برای معتادان به آن دشوار است در صدد شده‌اند واکسنی تهیه کنند که سیستم ایمنی انسان را مهار کرده و از بیماران در برابر اثر اعتیاد آور نیکوتین حمایت کند. این واکسن که در موشها تاثیرات مثبتی داشته است از پوسته ی یک ویروس بی خطر ساخته شده است که مانند اسب تروا! دستور ژنتیکی ساخته شدن پادتن بر ضد نیکوتین را وارد سلول می‌کند. وقتی سلول به این ویروس آلوده شود، پروتئینی می‌سازد که جلوی اثر بیولوژیکی نیکوتین را می‌گیرد. این پادتنها وارد خون شده و با نیکوتین متصل می‌شوند و از رسیدن گیرنده‌های نیکوتین به مغز جلوگیری می‌کنند.
ممکن است بپرسید که چرا دانشمندان این همه زحمت می‌کشند و چرا پادتن‌ها را مستقیم به خون تزریق نمی‌کنند. متاسفانه تزریق مستقیم پادتن باعث ناپدید شدن پادتن‌ها در عرض کمتر از یکی دو هفته می‌شود. اما با این روش پادتن‌ها مدت طولانی‌تر در بدن می‌مانند و نیکوتین تاثیر کمتری بر بدنشان خواهد گذاشت. آنها متوجه شدند موشهایی که از این واکسن استفاده کرده بودند مانند بقیه موشها با مصرف نیکوتین دچار کاهش ضربان قلب و فشار خون نمی‌شوند، انگار آب خورده اند!
محققان می‌گویند اگر چه چنین واکسن و داروهایی می‌توانند به ترک اعتیاد افراد کمک کنند اما هر کسی نمی‌تواند برای موفق شدن درترک اعتیادش از این داروها استفاده کند. عده‌ای از متخصصان معتقدند اعتیاد به سیگار چیزی بیش از گرفتار تاثیر جسمی نیکوتین بودن است و این اعتیاد پیچیده تنها با واکسن درمان پذیر نیست. پس همان بهتر که از همین اول مراقب باشید و دست به سیگار نزنید!