وقتی تربیت جدی می‌شود

کودکان کم‌کم از دوسالگی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی منحصر بفردشان را نشان می‌دهند. حرکات و رفتارهایشان تغییر می‌کند، مهارت‌های جدید کسب می‌کنند و در مسیر رشد واقعی قرار می‌گیرند. …

کودکان کم‌کم از دوسالگی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی منحصر بفردشان را نشان می‌دهند. حرکات و رفتارهایشان تغییر می‌کند، مهارت‌های جدید کسب می‌کنند و در مسیر رشد واقعی قرار می‌گیرند. این تغییرات از سومین سال زندگی شدت می‌گیرد بنابراین بهتر است با خصوصیات سنین ۳ تا ۵‌ سالگی به قدر کافی آشنا شوید تا به رشد و پیشرفت کودک کمک بیشتری کنید.
در این سال‌ها کودک می‌تواند راحت‌تر احساس خود را با کلمات ابراز کند، توانایی کنترل هیجانات، خشم و ترس را پیدا می‌کند، کمتر به دیگران وابسته است و یاد می‌گیرد برای وابسته نبودن به دیگران بهتر است خودش کارهایش را انجام دهد. در نتیجه شما باید شیوه‌های تربیتی جدیدی را اتخاذ کنید. مثلا به او یادآوری کنید که برای شما موجودی منحصر به فرد است. رشد شخصیت کودک شما به طرز نگرش و رفتارهای شما بر می‌گردد. رابطه عاطفی و محبت‌آمیز به تنهایی کافی نیست. فرزند شما باید بداند که احترام فوق العاده‌ای نزد شما دارد تا بتواند با تکیه بر توانایی‌هایش پیش برود.
با او بازی کنید. بازی در این سن نقش بسیار مهمی در تکامل شخصیت او بازی می‌کند و مهم‌تر از آن روی هوش و توانایی‌های بدنی اش هم تاثیر مثبت دارد. به او فرصت بازی بدهید و خود با او همبازی شوید، او در بازی از نظر فیزیکی، ذهنی و احساسی به بلوغ می‌رسد. یادش بدهید که در گروه فعال باشد، درگیری را پشت سر بگذارد، قوه تخیلش را به کار بیندازد و برای مشکلات مختلف راه حل پیدا کند. یادتان باشد او شما را الگوی خود قرار دهد، بنابراین الگوی خوبی برای او باشید.