ایمنی برای معلولین

با توجه به چالش‌های جسمی افراد داری معلولیت، رعایت پاره از نکات برای حفظ ایمنی و جلوگیری از مشکلات بعدی مفید خواهند بود. معلولین با توجه به محدودیت‌های حرکتی ممکن است مورد …

با توجه به چالش‌های جسمی افراد داری معلولیت، رعایت پاره از نکات برای حفظ ایمنی و جلوگیری از مشکلات بعدی مفید خواهند بود. معلولین با توجه به محدودیت‌های حرکتی ممکن است مورد توجه سارقین نیز قرار گیرند، از این رو توجه به موارد زیر می‌تواند ایمنی افراد معلول را تامین نماید.


● مراقب خود باشید
همیشه نسبت به اطراف خود هشیار باشید و مراقب خطرات احتمالی در خیابان، ساختمان‌های اداری، فروشگاه‌ها باشید.
نسبت به محدودیت‌های خود واقع بین باشید و از شرایط و موقعیت‌هایی که شما را در معرض خطر قرار می‌دهد دوری کنید.
نسبت به محیط اطراف خود که در آن زندگی و یا کار می‌کنید و مناسب سازی‌های انجام شده در این محل‌ها آگاهی داشته باشید. محل تلفن‌های عمومی، آدرس و شماره بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و اداره آتش نشانی و پلیس را که مناسب سازی شده اند به خاطر داشته باشید.


● در خانه
اگر از صندلی چرخدار استفاده می‌کنید چشمی در را در محلی نصب کنید که امکان استفاده برای شما هم وجود داشته باشد.
از قفل‌های مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که می‌توانید از قفل و کلید آن استفاده کنید. در صورت امکان از کلید چرخان‌ها استفاده کنید.
با همسایه‌ها آشنا شوید. همسایه‌های مطمئن کمک خوبی در موارد اورژانسی خواهند بود.
اگر در صحبت کردن مشکل دارید از دوستان خود بخواهید تا در فایلی صوتی اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تماس و نوع معلولیت را ضبط کنند و (توسط تلفن همراه، ام پی تری پلیر و ....) را در اختیارتان قرار دهند تا در مواقع اضطراری استفاده شود. فایل صوتی ضبط شده را در نزدیکی تلفن قرار دهید.


● خارج از خانه
در محیط‌های خارج از خانه و جدید سعی کنید همراهی با خود داشته باشید.
در خیابان‌هایی تردد کنید که مناسب سازی شده هستند و نور کافی دارند. از میانبرهایی که از پارکینگ‌های خالی، کوچه‌ها و محل‌های باریک عبور می‌کنند استفاده نکنید. به اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود اطلاع دهید که کجا می‌روید و چه زمانی باز خواهید گشت.
کیف پول خود را در جیب‌های داخلی کت و لباس و یا بین خود و دسته ویلچر قرار دهید.
اگر از کوله پشتی استفاده می‌کنید مطمئن شوید که در آن کاملا بسته است.
درصورتی که معلولیت شما ناشی از شرایط خاصی است اطلاعات پزشکی خود را همراه داشته باشید.


● در هنگام استفاده از سرویس حمل و نقل
از اتوبوس‌های مناسب سازی شده (Low Floor) استفاده کنید و در محل مخصوص ویلچر مستقر شوید و در صورت وجود از کمربند ایمنی مخصوص آن استفاده کنید. از ترمز‌های ویلچر استفاده کنید و در موارد اضطراری از دکمه "Emergency" استفاده کنید.
در هنگام بالا رفتن از سطوح شیب دار(رمپ‌ها) ایستگاه‌ها مواظب باشید که چرخ‌های جلوی ویلچر بلند نشوند و در صورت امکان از عابرین برای بالا رفتن کمک بگیرید.
افرادی که از ویلچر‌های برقی و سایر وسایل مخصوص معلولین استفاده می‌کنند در صورتی که کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند به عنوان عابر پیاده شناخته می‌شوند و تمام قوانین ایمنی برای عابرین پیاده برای این افراد نیز صدق می‌کند.

ترجمه: سعید ضروری