خانه‌ای درخشان داشته باشید

گرد و خاک زیاد هوا، مشکلی است که این روزها بیشتر خانواده‌ها با آن درگیر هستند. آسمان بخش‌های زیادی از کشور ما در ماه‌های اخیر غبارآلود بوده و این باعث می‌شود که شیشه‌ها، دیوارها، …

گرد و خاک زیاد هوا، مشکلی است که این روزها بیشتر خانواده‌ها با آن درگیر هستند. آسمان بخش‌های زیادی از کشور ما در ماه‌های اخیر غبارآلود بوده و این باعث می‌شود که شیشه‌ها، دیوارها، وسایل و کف زمین خیلی زود سیاه و خاکی شوند. پاک کردن این غبارها از گوشه و کنار خانه کار ساده‌ای نیست بخصوص که بعد از مدتی جلای سرامیک و کاشی و شیشه را می‌برند. برای برگرداندن این جلا به خانه، چند روش به شما پیشنهاد می‌کنیم که به تجربه اثربخشی آنها ثابت شده است.

● نظافت کف آشپزخانه
خانم‌های خانه می‌دانند که هیچ جای خانه به‌اندازه آشپزخانه زود کثیف و نامرتب نمی‌شود. به خصوص کف آشپزخانه که به خاطر رفت‌وآمدهای پی در پی، ریختن خرده‌های غذا و مایعات خیلی زود کثیف می‌شود. برای تمیز کردن کف آشپزخانه معمولا خانم‌ها به تی و آب و کف رو می‌آورند اما بد نیست بدانید که این کار طاقت فرسا را می‌توان با روش‌های ساده تری هم انجام داد.
آمونیاک مایع خوبی است که اینطور وقت‌ها به داد شما می‌رسد. برای پاک سازی سرامیک‌های کف آشپزخانه با آمونیاک باید ۱ قاشق غذاخوری از این ماده را همراه با ۱ قاشق چای‌خوری مایع‌ ظرفشویی و ۲ پیمانه آب مخلوط کنید و بعد با استفاده از اسفنج جاهای لازم را تمیز کنید. البته به یاد داشته باشید که آمونیاک باعث سوزش چشم می‌شود و ممکن است روی تنفس تان تاثیر بگذارد. پس هم تهویه آشپزخانه را روشن کنید و هم پنجره‌ها را باز بگذارید. ترجیحا هم این کار را وقتی بکنید که بچه‌ها در خانه نیستند. آمونیاک را همیشه از دسترس اطفال دور نگه دارید.
اگر ۲ پیمانه آب، ۲ پیمانه الکل و ۱/۲ پیمانه آمونیاک را مخلوط کنید هم می‌توانید یک شیشه شور خوب تهیه کنید. این محلول را داخل اسپری بریزید و با استفاده از یک دستمال تمیز که پرز ندهد، شیشه را تمیز کنید. آمونیاک نقش مهمی در تمیزی شیشه داشته و الکل با تسریع در خشک شدن، به از بین رفتن خط‌ها و لکه کمک می‌کند. به خاطر بسپارید جهت تهیه ماده شوینده هیچ‌وقت آمونیاک را با مایع سفیدکننده ترکیب نکنید که نتیجه آن گازی سمی است.
همچنین شما می‌توانید یک سفیدکننده خانگی آماده کرده و هر گوشه‌ای از خانه را با آن بشویید. برای این کار ۱ قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده را در ۱ پیمانه آب‌گرم بریزید. جای مورد نظر را ۱۰ دقیقه با آن خیس کنید. سپس از تی یا اسفنج برای تمیز کردن استفاده کنید.
به این موضوع دقت داشته باشید که استفاده نادرست از مایع سفیدکننده، باعث سوختگی پوست می‌شود. برای جلوگیری از خوردگی، آن را به‌اندازه کافی رقیق کنید. چون مایع‌های سفیدکننده‌ای که ما استفاده می‌کنیم غلیظ هستند و ریختن مقدار کمی از آنها در آب هم به‌اندازه کافی در پاک کردن کثیفی‌ها اثربخش خواهد بود. در حین کار با سفیدکننده هم تهویه را روشن کرده و پنجره‌ها را باز بگذارید و ترجیحاً بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید.

● شوینده‌ای بدون عوارض شیمیایی
از این محلول هم خوشتان نمی‌آید؟ چطور است سرکه را امتحان کنید!؟ بله؛ یک محلول پاک کننده طبیعی که برای افراد حساس به مواد شیمیایی فوق العاده است. سرکه سفید وقتی با یک پیمانه آب گرم ترکیب شود می‌تواند هر لکه و کثیفی را به خوبی پاک کند. بدون آن که اثرات منفی مواد شیمیایی را برای پوست و مجاری تنفسی شما داشته باشد. فقط دقت کنید که سرکه خیلی قوی است بنابراین محل مورد نظر را فوراً تمیز کنید.
سرکه کپک را از بین می‌برد و سفیدک صابون را پاک می‌کند. این مایع جادویی برای از بین بردن لکه چای و قهوه و زنگ فوق‌العاده است. کافیست سرکه سفید را داخل آب رقیق کنید و از آن برای کثیفی، سفیدک صابون، لکه‌های مواد معدنی آب و قطره‌های سفت شده موم شمع استفاده کنید.
برای از بین رفتن بوی سرکه از یک قطره اسانس استفاده کنید. برای از بین بردن لک‌های بزرگ و مانده از قبل بر روی لباس، آن را داخل سرکه فرو ببرید، بگذارید سرکه یک ساعت روی آن باقی بماند، سپس آن را مالش دهید.
جوش‌شیرین و نمک، مواد ساینده ملایمی هستند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را جایگزین پودرهای شستشوی آماده کرد. نمک با وجود ساینده بودن برای بسیاری سطوح نرم است و آسیبی به لوازم شما وارد نمی‌کند.می توانید یک یا دو قطره اسانس معطر را داخل جوش‌شیرین یا نمک بریزید و آن را با همزن دستی بزنید. مخلوط را داخل یک شیشه کوچک که در آن محکم بسته می‌شود، نگهداری کنید. در صورت از بین رفتن بو، یک قطره دیگر اسانس به آن اضافه کنید.لیمو هم یک پاک کننده طبیعی دیگر است.
برای از بین بردن زنگ‌زدگی و لکه‌های غذا از روی کابینت، می‌توانید لیمو را برش زده، مستقیم روی نقطه مورد نظر بمالید و بعد از ریختن آب‌لیموی تازه روی آن ۳۰ دقیقه صبر کنید.
جوش‌شیرین در تمیز کردن پروتئین و روغن خوب عمل می‌کند. چون کمی ساینده است و همچنین بوی بد را از بین می‌برد. کافیست مقداری از آن را مستقیما روی قسمت مورد نظر بپاشید و با یک پارچه مرطوب مالش دهید.