دماوند، نخستین اثر در فهرست میراث طبیعی ملی

نخستین جایگاه در فهرست میراث طبیعی ایران، به نام کوه دماوند ثبت شده است. تبصره ماده ۲ از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، مسئولان را مکلف کرده است که با هدف بهره‌‌برداری از …

نخستین جایگاه در فهرست میراث طبیعی ایران، به نام کوه دماوند ثبت شده است. تبصره ماده ۲ از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، مسئولان را مکلف کرده است که با هدف بهره‌‌برداری از میراث طبیعی، نسبت به تدوین آیین‌نامه مشترک میان سازمان محیط‌زیست و میراث فرهنگی و گردشگری اقدام کنند. در این آیین‌نامه، ثبت میراث طبیعی مناطق مختلف تعیین شده است که شامل این موارد و مناطق می‌شود: بقایای زمین‌شناسی و محوطه‌های برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبیعت به ‌وجودآمده است، مناطق جغرافیایی حفاظت‌شده، آثار زیستی و جانوری و....
مراسم ثبت کوه دماوند به‌عنوان نخستین اثر در فهرست میراث طبیعی ایران​در کمپ کوهنوردی پلور و با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، روز بیست و نهم تیر ۱۳۸۷ برگزار شد. ثبت کوه دماوند به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران، از سوی مجله UPDATE که متعلق به اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) و کمیسیون جهانی مناطق حفاظت شده (WCPA) است، مورد استقبال قرار گرفت و تصویر کوه دماوند زینت‌بخش روی جلد شماره ۵۹ این مجله شد. انتشار تصویر کوه دماوند روی جلد این مجله معتبر،‌ موضوع باارزشی است که موجب معرفی هرچه بیشتر این اثر و زمینه‌ساز ثبت جهانی آن در سال‌های آینده خواهد بود. پیش از این هم اثر طبیعی ملی قله دماوند، در سال ۸۱، با مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱/۳/۱۳۸۱ شورای عالی محیط‌زیست، به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوسته بود.
پیش از ثبت کوه دماوند در فهرست میراث طبیعی کشور، از سوی انجمن کوهنوردان ایران و دیگر حامیان کوه دماوند، روز سیزدهم تیر (که در ایران کهن به عنوان جشن تیرگان خوانده شده) روز دماوند نامیده شده است و در مکاتبه‌هایی با سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط‌زیست، درخواست شده که این روز در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی دماوند ثبت شود.
همراه شدن با دوستداران و حامیان کوه دماوند، نقش موثر و مهمی در شناخت، نگهداری و گسترش این میراث با ارزش خواهد داشت. تمامی دوستداران و صاحب‌نظران می‌توانند با عضویت در انجمن دوستداران کوه دماوند به آدرس http://damavandkooh.com با راهنمایی‌ها، پیشنهادها و کمک‌های خود​ به یاری این کوه باشکوه بشتابند و به این بهانه گام‌هایی موثر در پیشرفت جایگاه کنونی این کوه بردارند.