این پل رودخانه را می‌شکافد

به استثنای حضرت موسی(ع) هیچ انسانی تا امروز امکان شکافتن آب دریا و عبور از آن را پیدا نکرده است. داستان این معجزه الهی که در قرآن و سایر کتاب‌های آسمانی ذکر شده است، بهانه‌ای بود …

به استثنای حضرت موسی(ع) هیچ انسانی تا امروز امکان شکافتن آب دریا و عبور از آن را پیدا نکرده است. داستان این معجزه الهی که در قرآن و سایر کتاب‌های آسمانی ذکر شده است، بهانه‌ای بود تا ذهن خلاق مهندسان طراح یک پل را در کشور هلند به ساختن پلی غوطه‌ور در آب معطوف کند که در نوع خود در جهان بی‌نظیر است.
کسانی که از روی این پل عبور می‌کنند، احساس گذشتن از میان آب را دارند و نمای ایجاد شده از بیرون نیز تداعی‌کننده داستان معجزه حضرت موسی(ع)‌ است.
برای دیدن این پل عجیب و غریب باید به کشور هلند سفر کرده و آن را در روستایی کوچک به نام هالسترن جستجو کرد.
جنس این پل عجیب از چوب است و با استفاده از تکنیک‌های امروزی، سطح خارجی آن را با فویل ضدآب پوشانده شده و سطح آب رودخانه مماس با سطح لبه پل است.
البته سطح پایین پل بالاتر از کف رودخانه قرار دارد و پل هیچ گاه نقش یک سد را روی آب رود ایفا نمی‌کند و آب براحتی امکان عبور از زیر آن را دارد ولی به هر حال همین سطح بالای تماس آب با پل نیز می‌تواند فشاری آنچنان زیاد تولید کند که حتی سازه‌های قوی‌تر را در هم بشکند و به همین دلیل طراحان این پل چوبی، تمامی محاسبات لازم را انجام داده‌اند تا این پل از استحکام کافی برخوردار باشد.
نام اصلی این پل، پل RO&AD است که برگرفته شده از نام شرکت طراح و سازنده آن است. جنس بدنه این پل، از جنس چوب مخصوصی است که با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در برابر فشار، رطوبت و تجزیه مقاومت بالایی دارد.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا این پل را به این حالت و با صرف هزینه و انرژی زیاد به این شکل ساخته‌اند؟ مهم‌ترین دلیل این موضوع، دیده نشدن پل است و البته امروزه این پل را نمی‌توان حتی از فاصله چندصد متری تشخیص داد چراکه در نزدیکی یک قلعه باستانی مربوط به ۴۰۰ سال پیش ساخته شده که براساس قوانین حفظ میراث فرهنگی کسی اجازه ندارد نما و چشم‌انداز آن را تحت تاثیر قرار دهد و از سوی دیگر، وجود این پل روی رودخانه برای عبور و مرور افراد محلی و بازدیدکنندگان لازم بود.
در نتیجه طراحی این پل به صورتی انجام شد که گویی راهی باریک از میان رود در برابر گردشگران گشوده شده تا آنها بتوانند از میان آب بگذرند.
شاید به همین دلیل است که پس از ساخته شدن پل هیچ کس از نام اصلی آن استفاده نکرد و همه آن را با نام پل حضرت موسی(ع) خواندند.
آوازه شهرت این پل عجیب و غریب رفته رفته به حدی زیاد شد که امروزه در کنار قلعه باستانی، یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری منطقه هالسترن به شمار می‌رود و بسیاری از گردشگران تنها برای دیدن این پل و گذشتن از روی آن به این منطقه سفر می‌کنند. (جام جم - ضمیمه چمدان)

مترجم: کورش تعالی
منبع: Fastcodesign