هزار‌ کیلومتر را در ۳‌ساعت بروید

در روزگار معاصر یکی از اصلی‌ترین ارکان حمل و نقل دنیا را می‌توان راه‌آهن دانست که با هزینه‌ای به مراتب کمتر و شبکه‌ای گسترده می‌تواند مسافران را جابه‌جا کند. در سال‌های اخیر …

در روزگار معاصر یکی از اصلی‌ترین ارکان حمل و نقل دنیا را می‌توان راه‌آهن دانست که با هزینه‌ای به مراتب کمتر و شبکه‌ای گسترده می‌تواند مسافران را جابه‌جا کند.
در سال‌های اخیر کشورهای مختلف تلاش کرده‌اند با گسترش کمی و کیفی خطوط راه‌آهن خود، بخش بیشتری از حمل و نقل عمومی بین‌شهری را به این سیستم اختصاص دهند.
طراحان و مهندسان تلاش می‌کنند به بیشترین سرعت ممکن در این مسیر دست پیدا کنند و به همین سبب هرازگاه در رسانه‌ها شاهد خبر راه‌اندازی خط سریع‌السیر قطار در کشورهای مختلفی مانند ژاپن یا فرانسه هستیم.
بتازگی کشور چین اقدام به تاسیس خط‌ آهن ویژه‌ای کرده است که رکورد بالاترین سرعت حمل و نقل ریلی را به خود اختصاص داده و تقریبا بیشتر بخش‌های این کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.
ساخت این شبکه ارتباطی سریع‌السیر از سال ۲۰۱۲ شروع شده و تا سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد. سازندگان این خط‌آهن پرسرعت ادعا می‌کنند این شبکه حمل و نقل، بسیار زیبا، تمیز و راحت است و به آسانی می‌توان سرویس‌های ارائه شده در آن را با سفرهای هوایی مقایسه کرد.
این شبکه راه‌آهن به China Railway High-speed) CRH) یعنی خطوط راه‌آهن پر سرعت چین مشهور است و فعالیت بخش‌هایی از آن آغاز شده و افراد علاقه‌مند می‌توانند با تهیه بلیت‌های آن، تجربه سفرهای پرسرعت زمینی را داشته باشند.
سرعت بالا تنها شاخصه این نوع جدید از خطوط ریلی به شمار نمی‌رود و سازندگان این ترن کنار سرعت زیاد اهمیت بسیاری به راحتی و آسایش مسافران داده و تلاش کرده‌اند تمام وسایل و امکانات لازم برای یک سفر راحت در این ترن‌ها طراحی شود که این موضوع می‌تواند انقلابی در سفرهای بین‌شهری و همچنین تحولی شگرف در صنعت گردشگری تلقی شود زیرا به گردشگران اجازه می‌دهد با داشتن یک یا دو روز تعطیل و صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر از هواپیما، به شهرهای بسیار دور سفر کرده و بازگردند.
برای نمونه با گسترش این شبکه ریلی می‌توان در زمانی بسیار کوتاه و صرف زمانی حدود سه ساعت، به شهری در هزار کیلومتری مبدا سفر کرده و در پایان روز به خانه بازگشت.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در سایر کشورهای دنیا ترن‌هایی وجود دارد که با سرعتی بیشتر از سرعت این شبکه ریلی حرکت می‌کند، ولی در هیچ کدام از آنها شاهد این گستردگی کمی و کیفی از نظر جغرافیایی نیستیم.
برای نمونه در همین کشور چین قطار مغناطیسی شناور شانگهای به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند با سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
نوع حرکت این قطار به گونه‌ای است که ترن دارای هیچ تماسی با سطح زمین نیست و بر اثر قانون الکتریسیته و دفع قطب‌های همسان، ترن از سطح زمین جدا شده و به سمت جلو حرکت می‌کند.
باید یادآوری کرد که طرح گسترش این شبکه قطار توسط دولت چین متوقف شد و دلیل آن نیز ترس مردم از امواج مغناطیسی بود که کسی نتوانست مضر یا مفید بودن آن را به اثبات برساند.
فاطمه کردی