خورش ماست

خورش ماست اگرچه بیشتر به عنوان یک خوراک اصفهانی مشهور است اما مازندرانی‌ها هم خورشی به همین نام دارند که ظاهر و رنگ و بافت آن تا حدود زیادی شبیه خورش ماست اصفهانی‌هاست اما …

خورش ماست اگرچه بیشتر به عنوان یک خوراک اصفهانی مشهور است اما مازندرانی‌ها هم خورشی به همین نام دارند که ظاهر و رنگ و بافت آن تا حدود زیادی شبیه خورش ماست اصفهانی‌هاست اما طعم و کاربرد آنها زمین تا آسمان با هم تفاوت می‌کند. این خورش با برنج خورده می‌شود و طعم متفاوتی با خورش‌های دیگر ایرانی دارد که می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی خوشمزه و سالم در سفره غذای شما جا بگیرد.

مواد لازم
مرغ یک کیلوگرم
ماست کیسه‌ای ۷۵۰ گرم
زعفران ساییده‌شده سه قاشق غذاخوری
پیازداغ سه قاشق سوپخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
زرده تخم مرغ ۴ عدد

طرز تهیه
مرغ را به همراه پیاز سرخ‌کرده، نمک، زردچوبه و دو لیوان آب در قابلمه‌ای بریزید و اجازه دهید کاملا بپزد. تا حدی که مرغ کاملا نرم شده و زیر دندان له شود. در حین پخت آب مرغ را طوری اندازه کنید که در انتها یک لیوان آب غلیظ شده در آن باقی بماند. بعد از پایان پخت مرغ، زعفران ساییده و فلفل را به آن اضافه کرده و بگذاریذ چند جوش بزند. بعد از آن که مرغ رنگ و طعم گرفت، آن را از قابلمه خارج کرده و قطعه قطعه کنید.
آب باقی مانده از مرغ را روی حرارت ملایم بگذارید و ماستی را که از قبل هم زده و صاف و یک‌دست کرده اید، به خورش اضافه کنید و هم بزنید تا به خورد آب مرغ برود. توجه داشته باشید که بعد از ریختن ماست، نباید خورش بجوشد و فقط در حدی که ماست گرم شود خورش روی حرارت باقی می‌ماند. سپس مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه، زرده‌ها را به خورش افزوده و به آرامی هم بزنید. حالا در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقا روی گاز بماند. بعد از آن غذا آماده است. می‌توانید خورش را با زرشک، گردو، پیازچه یا جعفری تزیین کرده و همراه با برنج سرو کنید.

روش کیسه کردن ماست
برای آن که ماست آب گرفته داشته باشید باید ماست را روز قبل در کیسه پارچه‌ای بریزید تا آب آن برود. البته این کار هم دشوار است، هم زمان زیادی می‌برد و هم ظرف کثیف زیادی روی دستتان خواهد گذاشت. بنابراین می‌توانید از یک روش سریع‌تر و بهتر استفاده کنید.در این روش، دو برگ دستمال کاغذی آشپزخانه را روی هم قرار داده و آن را روی یک توری، تنظیف یا آبکش ریز توری بگذارید. ماست را روی دستمال‌ها ریخته و توری را درون کاسه بزرگتری بگذارید تا آب ماست در آن بریزد. ظرف را در یخچال بگذارید و ۶ساعت بعد، ماست چکیده خود را تحویل بگیرید! با این شیوه ماست با درصد خلوص بسیار زیاد به دست می‌آید و حالت کرمی دارد. دستمال کاغذی به راحتی از ماست جدا می‌شود و می‌توانید از ماست استفاده کنید. آب باقیمانده از ماست هم سرشار از کلسیم است و برای نوشیدن یا تهیه قره قروت مناسب خواهد بود.

چند نکته درباره خورش ماست
این غذا با گوشت گوسفند هم تهیه می‌شود. برای این کار ترجیحا از گوشت گردن استفاده می‌شود.
اگر مایل بودید خورشتان غلیظ‌تر شود می‌توانید کمی آرد را تفت داده تا بوی خامی آن گرفته شود سپس در آب سرد حل کنید و به خورشت اضافه کنید.
این میزان مواد برای ۴ نفر کافی خواهد بود.