اهـدای خـون در گـذر تـاریـخ

● ۱۶۶۷ فرانسه؛ اولین انتقال خون اولین انتقال خون از انسانی به انسانی دیگر اولین‌بار در سال ۱۶۶۷ در فرانسه انجام گرفت. «ژان باپتیست دنیس» درست ۴۰ سال بعد از «ویلیام هاروی»، پزشک …

● ۱۶۶۷ فرانسه؛ اولین انتقال خون
اولین انتقال خون از انسانی به انسانی دیگر اولین‌بار در سال ۱۶۶۷ در فرانسه انجام گرفت. «ژان باپتیست دنیس» درست ۴۰ سال بعد از «ویلیام هاروی»، پزشک و زیست‌شناس انگلیسی که سیستم گردش خون را کشف کرد، توانست خون یک اهداکننده را به یک بیمار منتقل کند اما این انتقال خون با خطرهای بسیاری روبرو بود زیرا هنوز گروه‌های خونی کاملا شناخته نشده بودند.


● ۱۹۰۱ آلمان؛ کشف گروه‌های خونی
دکتر «کارل لند اشتاینر»، پاتولوژیست و ایمنی‌شناس اتریشی، کشف کرد خون افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و در صورت ترکیب گروه‌های مختلف خونی با یکدیگر، حرکت گلبول‌های قرمز خون که حامل اکسیژن هستند، کند و باعث مرگ می‌شود. او گروه‌های خونی A، B و O را کشف کرد. بعد از کشف او، این قطعه گمشده از پازل که چرا برخی بعد از انتقال خون درمان می‌شدند و برخی دیگر بیماری‌شان تشدید می‌شد، پیدا شد.


● ۱۹۵۳؛ کشف کیسه‌های پلاستیکی نگهداری خون
بانک‌های نگهداری خون با تولید کیسه‌های پلاستیکی نگهداری خون به درجه بالایی از کیفیت دست یافتند. این کیسه‌ها را شرکتی به نام «فنوال» تولید کرد.


● ۱۹۳۶ آمریکا؛ اولین بانک خون
اولین بانک خون حقیقی در آمریکا و در بیمارستان کوک کانتی‌شیکاگو بنیان گذارده شد و طی یک دهه بعد، در بسیاری نقاط دیگر آمریکا هم بانک‌های خون راه‌اندازی شدند. وقوع جنگ جهانی دوم هم حساسیت‌های بسیاری را برای راه‌اندازی بانک‌های خون بیشتر به همراه داشت. دکتر «چارلز درو» یکی از پیشگامان ابداع روش ذخیره خون بود. او کشف کرد پلاسمای خون (بخش مایع خون) دارای سلول نیست و می‌توان آن را خشک و ذخیره کرد. او در زمان جنگ جهانی دوم مرکزی برای جمع‌آوری خون ایجاد کرد و توانست پلاسماهای بسیاری را جمع‌آوری کند.