چـگـونـه خـون بـدهـیـم؟

▪ تصمیم بگیرید: خیلی از ما هنوز تصمیم جدی برای اهدای‌خون و تبدیل آن به جزیی از فعالیت‌های زندگی‌مان نگرفته‌ایم... پس تصمیم بگیرید که می‌خواهید هم از سلامت خودتان مطمئن شوید …

▪ تصمیم بگیرید: خیلی از ما هنوز تصمیم جدی برای اهدای‌خون و تبدیل آن به جزیی از فعالیت‌های زندگی‌مان نگرفته‌ایم...
پس تصمیم بگیرید که می‌خواهید هم از سلامت خودتان مطمئن شوید و هم جان دیگری‌ را نجات دهید؛ دیگری‌ای که می‌تواند عزیز خود شما باشد که در یک وضعیت اورژانسی به خون نیاز پیدا کرده است.
▪ لباس راحت بپوشید: حالا که تصمیم گرفته‌اید، یک لباس راحت بپوشید که آستین‌های آزاد داشته باشد و بتوانید به راحتی آن را تا آرنج بالا بزنید.
▪ آهن بخورید: اگر برایتان امکان دارد، حدود یک هفته قبل از خون دادن مواد خوراکی حاوی آهن مثل اسفناج، گوشت و تخم‌مرغ را به رژیم‌غذایی‌تان اضافه کنید، مخصوصا اگر خانم هستید.
▪ فهرست داروهایتان را یادداشت کنید: اگر داروی خاصی استفاده کرده یا می‌کنید، حتما نام آن را یادداشت کنید و قبل از خون دادن، به مسوول نشان دهید. هرچند در فرمی که در مراکز انتقال‌خون می‌دهند، از شما می‌خواهند نام داروهایتان را بنویسید.
▪ همراهی با خودتان ببرید: بهتر است همراه با یک دوست یا یکی از اقوام برای اهدای‌خون بروید تا هم حوصله‌تان سر نرود و هم در صورتی که مشکلی پیدا کردید، به شما کمک کند. البته بیشتر کمک عاطفی، چون پرستاران و مسوولان بخش اهدای‌خون وظیفه دارند کاملا از شما مراقبت کنند.
▪ کارت شناسایی ببرید: شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه، مدارکی است که باید همراه خودتان ببرید.
▪ آرامش خودتان را حفظ کنید: اصلا نگران نباشید. خون دادن بسیار راحت است و در عین راحتی برای افرادی که به خون شما نیاز دارند، بسیار حیاتی.
▪ آب بخورید: وقتی خون دادید، مقدار زیادی مایعات بخورید. البته قبل از اهدای‌خون هم به نسبت روزهای دیگر باید بیشتر آب بنوشید.
▪ استراحت کنید: بعد از اهدای‌خون لازم نیست بقیه روز را تعطیل کنید اما لازم است کمی به خودتان استراحت بدهید. بار سنگین بلند نکنید و در هوای گرم تابستان زیاد این طرف و آن طرف نروید.
▪ تشکر بسیار ما را بپذیرید: آخرین مرحله هم این است که تشکر میلیون‌‌ها آدم را برای این کار بزرگتان پذیرا باشید. فراموش نکنید شما با این کار جان آدم‌های زیادی را نجات داده‌اید.