میراث نم کشیده

کاشان با آثار فرهنگی و تاریخی فراوانش یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید. تپه‌های سیلک با قدمت هفت‌ هزارساله‌اش سند خوبی است که مردمان این منطقه از …

کاشان با آثار فرهنگی و تاریخی فراوانش یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید.
تپه‌های سیلک با قدمت هفت‌ هزارساله‌اش سند خوبی است که مردمان این منطقه از کویر، بی‌تکیه بر موهبت‌های آسمانی دستشان را به زانوی خود گرفته‌اند و چیزی ساخته‌اند که نمونه‌اش را کمتر در میان شهرهای ایران می‌توان جستجو کرد. وجود آثار فرهنگی و تاریخی ریز و درشتی در گوشه‌گوشه شهر، گواهی است بر این ادعا.
در طول سال و بخصوص در فصل بهار ـ از زمان شروع مسافرت‌های نوروزی تا موسم‌ گلابگیری ـ جاذبه‌های توریستی مختلف، مسافران بسیاری را به این شهر می‌کشاند تا از نزدیک در فضایی که شاعران و بزرگان بسیاری در فضایش تنفس کرده‌اند، قدم بزنند و راز این نکته را دریابند که چرا شاعر لطیف و عارف‌مسلکی مثل سهراب با افتخار بلندترین و معروف‌ترین شعرش «صدای پای آب» را با انتسابش به کاشان شروع می‌کند.
اما متأسفانه میراث فرهنگی به‌جا مانده از گذشتگان این روزها حال و روز خوبی ندارد و کم‌کم شنیدن خبرهای نه‌چندان خوب از این حوزه در حال تبدیل‌شدن به یک سنت رسانه‌ای است.
خشکاندن و بریدن بیش از ۲۰۰ سروناز ۴۰۰ ساله باغ فین، سرقت کوبه‌های در مسجد آقابزرگ، شکستن شیشه ویترین و بعضی اشیای موزه باغ فین، قطع چنار هزار ساله نیاسر، عدم رعایت حریم تپه‌های سیلک و ادامه ساخت‌وساز در این منطقه، سرقت آجرهای منار زین‌الدین، ناهماهنگی میراث و شهرداری و خراب شدن گذر تاریخی تبریزی‌ها و موارد دیگری که خیلی‌هایش به گوش من و شما هم نمی‌رسد، نمونه کوچکی از خبرهایی هستند که در این چند سال اخیر منتشر شده‌اند.
مسافران نوروزی این شهر حالا به‌جای حجم انبوه سرونازهای سربه‌فلک کشیده ۲۰۰ ساله باغ فین، با منظره غم‌انگیزی از درختان سربریده‌ای روبه‌رو می‌شوند که مثل نخل‌های بی‌سر جنوب، داغ جنگ و هجوم و ویرانی را برایشان زنده می‌کند ؛ اتفاق غیرقابل جبرانی که از هرجهت از یک فاجعه بزرگ ملی چیزی کم ندارد.
یکی از آخرین و عجیب‌ و غریب‌ترین مشکلات پیش آمده برای آثار فرهنگی و تاریخی، نم‌کشیدن حمام باغ فین به دلیل سهل‌انگاری پیمانکار و بازماندن طولانی‌مدت شیر آب بود.
این اتفاق ناگوار برای حمام باغ فین که به دلیل مکان قتل امیرکبیر، صدراعظم اصلاح‌طلب ناصرالدین‌شاه شهرت یافته با واکنش جدی رسانه‌ها و نشریات محلی و سراسری روبه‌رو شد و عنوان میراث نم‌کشیده را برای وارثان این میراث فرهنگی به ارمغان آورد، اما کمتر از دو هفته بعد به‌جای جبران مافات، بار دیگر این اتفاق تکرار شد تا ابعاد این فاجعه ساده از چیزی که بود بیشتر گسترش پیدا کند.

جابر تواضعی