خونریزی داخلی را جدی بگیرید

فرض کنید همراه کودک‌تان به فروشگاه رفته‌اید. به اصرار فرزندتان او را روی سبد چرخداری می‌نشانید و بی‌توجه به کودک محو اجناس می‌شوید. ناگهان صدای مهیبی نظرتان را جلب می‌کند. …

فرض کنید همراه کودک‌تان به فروشگاه رفته‌اید. به اصرار فرزندتان او را روی سبد چرخداری می‌نشانید و بی‌توجه به کودک محو اجناس می‌شوید. ناگهان صدای مهیبی نظرتان را جلب می‌کند. به سمت صدا برمی‌گردید و متوجه سقوط کودک دلبندتان می‌شوید. او را در آغوش می‌گیرید و بدنش را از نظر خونریزی، شکستگی و... بررسی می‌کنید در ظاهر علائمی پیدا نمی‌کنید، اما بی‌قراری کودک، شما را نگران کرده است. در این زمان چه می‌کنید او را به بیمارستان می‌رسانید یا بی‌خیال موضوع می‌شوید؟
هنگامی که خون از درون عروق خارج شود، اما به دلیل عدم پارگی پوست، به درون یکی از حفره‌های بدن مثل محفظه شکم، قفسه سینه و جمجمه بریزد، خونریزی داخلی رخ داده است. این خونریزی را نمی‌توان با چشم دید و تشخیص آن بسیار مشکل است و در صورت تاخیر در مداوا می‌تواند منجر به مرگ شود. احتمال مرگ و میر در خونریزی داخلی ۳ برابر خونریزی خارجی است و معمولا تصادفات، ضربه‌ها و سقوط از ارتفاع از علل مهم ایجاد خونریزی داخلی است.


● به دنبال چه باید بود؟
ظاهر شدن علائم خونریزی داخلی ممکن است سریع یا طی چند روز طول بکشد. کبودی یا له‌شدگی پوست، درد، حساسیت به لمس، سفت شدن یا کبود شدن شکم، استفراغ، سرفه یا ادرار خونی و مدفوع سیاه رنگ از جمله مهم‌ترین علائم خونریزی داخلی به شمار می‌رود.
چنانچه خونریزی در ریه ایجاد شود، خون مانند یک جسم خارجی عمل کرده و باعث تحریک مخاط ریه و ایجاد سرفه و خروج خلط خونی می‌شود. در صورتی که خونریزی در مغز ایجاد شود، استفراغ‌ مکرر زنگ خطر بزرگی برای خونریزی مغزی است و ممکن است خون یا مایع شفاف مغزی ـ نخاعی از داخل گوش و بینی خارج شود.
اگر خونریزی در شکم باشد، دل درد شدید پیامد اصلی آن است و استفراغ و مدفوع حاوی خون از جمله علائم آن است.
اگر هم خونریزی در ناحیه کلیه‌ها و مثانه باشد، رنگ ادرار کدر و خونی شده و دفع آن دردناک و اغلب همراه با سوزش خواهد بود. البته خوب است بدانید گیجی و ضعف شدید در مصدوم بخصوص هنگام ایستادن، پریدگی رنگ صورت و لب، پوست سرد و مرطوب، بی‌قراری، تنفس سریع و در نهایت بی‌هوشی از جمله علائم زودرس و قابل تشخیص خونریزی داخلی است.


● چه باید کرد؟
۱ ـ با دیدن نشانه‌های گفته شده بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید.
۲ ـ مصدوم را آرام کنید و به او هیچ مایعی ندهید. در صورت بروز استفراغ او را به پهلو بخوابانید تا مواد بالا آمده از معده بیرون بریزد و موجب انسداد راه هوایی نشود.
۳ ـ اگر از گوش یا بینی مصدوم مایع شفاف مغزی ـ نخاعی خارج می‌شود، جلوی آن را نگیرید، چراکه این کار باعث افزایش فشار درون جمجمه می‌شود.
۴ ـ به مصدوم برای کاهش درد و تهوع مسکن ندهید. این کار تشخیص علائم را مشکل خواهد کرد.
۵ ـ منتظر بروز شوک ناشی از خونریزی داخلی باشید. اگر مصدوم دچار رنگ‌پریدگی، سرگیجه و ضعف شد او را به پشت بخوابانید و یک وجب پاهایش را بالا برده و پوششی گرم روی او بیندازید.
۶ ـ در مصدوم دچار خونریزی مغزی از بالا بردن پاها اجتناب کنید، زیرا این کار موجب افزایش فشار مغز می‌شود و حال بیمار را وخیم‌تر می‌کند.

فاخره بهبهانی