چرا صنعت گردشگری ... ؟

در جهان کنونی صنعت مسافرت و جهانگردی به جهت درآمدزایی، ایجاد اشتغال، کمک به رشد و توسعه جوامع و نیز به جهت اینکه این صنعت زمینه‌ساز دوستی و تفاهم بین ملتها و گفت‌وگوی فرهنگهاست …

در جهان کنونی صنعت مسافرت و جهانگردی به جهت درآمدزایی، ایجاد اشتغال، کمک به رشد و توسعه جوامع و نیز به جهت اینکه این صنعت زمینه‌ساز دوستی و تفاهم بین ملتها و گفت‌وگوی فرهنگهاست بسیار حائز اهمیت است. خدمات جهانگردی را امروزه به‌عنوان صنعتی روشن و پاک قلمداد می‌نمایند. عده‌ای نیز این شاخه از فعالیت را نوعی هنر می‌دانند که بسیار حساس و دارای ویژگی‌ها و ظرافت‌های خاصی است. به هر حال صنعت، هنر یا خدمت، همه واژگانی است که در ادبیات موضوعی کهن جای گرفته تا نقش والای این فعالیت را بیانگر باشد واهمیت آنرا به همگان القاء سازد.
عده‌ای بر این باورند که جهانگردی به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در فعالیت‌های روزمره بشریت جای گرفته و به‌عنوان فعالیتی جدید در جوامع پدید آمده است، در صورتی که این صنعت پیشینه ای کهن در تاریخ زندگی بشریت داشته و ازدیر باز سفر و گردشگری بنا به احتیاجات و امکانات هر دوره با انگیزه‌هایی خاص دنبال می‌شده، اما امروزه با توسعه جهانی و پدیدار شدن امکانات رفاهی و بهبود وضعیت ابزارهای سفر و نیز به جهت مشکلات و دغدغه‌هایی که زندگی ماشینی در بردارد، سفر و اوقات فراغت بر اساس مطالعات روانشناسان به‌عنوان ابزاری در جهت تسکین روح و روان بشریت جایگاهی مهمتر پیدا کرده وامروزه به‌عنوان یکی از ارکان زندگی انسانها به‌عنوان یک نیاز جایگاهی ویژه برای خود تعیین کرده است. تمامی این عوامل مسبب آن گردید که بزرگترین و گسترده ترین صنعت خدماتی جهان سیمای خود را به شکل شگفت‌انگیزی تغییر دهد، با نگاهی جامع برچشم‌انداز صنعت جهانگردی در می‌یابیم که این تغییرات نه تنها سریع بلکه بسیار وسیع نیز می‌باشد و به حتم در آینده نیز با سرعتی مضاعف به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد.
این فرآیند در بسیاری از جوامع و کشورها بگونه ای تاثیر گذار بوده که بخش عمده‌ای از در آمد کشورها را به خود اختصاص داده است و نیز حجم وسیعی از نیروهای کار کشورها نیز در این شاخه فعالیت می‌کنند. براساس پیش بینی سازمان جهانی گردشگری این صنعت که از پویا ترین بخشهای اقتصادی جهان است، در آینده‌ای نزدیک از نظر کسب در آمد در راس صنایع موجود دنیا قرار خواهد گرفت. هم اکنون نیز چرخش اقتصادی این حوزه حجم عظیمی از تجارت بین المللی است که کشورهای مختلف با آگاهی از این درآمد سرشار، اهمیت ویژه‌ای را برای گسترش این بخش در اقتصاد خود قائل هستند. براساس آمار ارائه شده میزان تراکنش و حجم پولی جابجا شده توسط گردشگران دنیا طی یک سال در حدود دو برابر درآمد سالانه کشورهای عضو اوپک از محل فروش نفت است. امیدواریم که کشور عزیزمان ایران نیز بتواند در زمینه اصول و پایه‌های صنعت گردشگری یعنی ساختار، آموزش ،فرهنگ و بهداشت با شیوه‌های مدیریتی بهینه گامی اساسی برداشته و بتوانیم از جایگاه فعلی خود (رتبه میانی ) در بین اعضای سازمان جهانی گردشگری فاصله گرفته و با توجه به غنای فرهنگی و طبیعی سرزمین پارسی در جایگاهی مطابق با شان و منزلت ایران زمین قرار گیریم.

نویسنده : امیر پویان رفیعی شاد
مدرس گردشگری دانشگاه