اعتکاف؛ تمرین بندگی

امروز، دومین روزی است که صدها هزار عاشق دلباخته به کوی حضرت دوست پناه آورده‌اند و در مقدس‌ترین مکان این سرزمین معتکف شده‌اند تا در خلوت خود به حقیقتی دست یابند تا یافته‌های …

امروز، دومین روزی است که صدها هزار عاشق دلباخته به کوی حضرت دوست پناه آورده‌اند و در مقدس‌ترین مکان این سرزمین معتکف شده‌اند تا در خلوت خود به حقیقتی دست یابند تا یافته‌های خویش را به جان و روح مرتبط کنند.
دو روز است که بندگان مخلص خدا با خود به خلوت نشسته‌اند تا در خانه دل و نهانخانه غیب به حقیقت حق راه یابند، با او سخن بگویند و به ««غیر» سخنی نگویند.
اعتکاف تمرین بندگی است، برای آنان که در هیاهوی زندگی دچار روزمرگی شده‌اند. اعتکاف تمرین خودسازی و سکوی پرش انسان‌های سبکبال به سوی معبود است.
دو روز است که صدها هزار معتکف، از پیر و جوان، مرد و زن، طلبه و دانشجو و کاسب و کارمند، تمرین دوری از دنیا و نفسانیت را با اعتکاف خود آغاز کرده‌اند تا از خود دور شوند و به خدا برسند.
در این دو روز چه دست‌هایی که در شب‌زنده‌داری به تمنای درگاه خدای متعال رفت، چه قامت‌هایی که دو رکعت نافله عشق را در سحرگاهان به اطاعت بسته‌اند و به درگاه خداوندی به تضرع نشسته‌اند.
امروز دومین روزی است که معتکفان با روزه‌داری و طهارت روح، با پشت پا زدن به تعلقات نفس و موانع صعود به قله‌های رفیع انسانیت و بندگی به هر مسجد و محرابی پناه آورده‌اند تا هرآنچه خالق متعال به خوبان عطا کرده است، طلب کنند.
دو روز است که نسیم رحمت الهی از مساجد این مرز و بوم وزیدن گرفته و دل‌های خدایی را جان تازه بخشیده و دعا و نیایش و تلاوت آیات الهی ورد زبان بندگان خدا شده است. دعایشان در حق ما مستجاب باد.

محمد خامه‌یار