شکیبایی در پاسخ به سؤالات

زنی به حضور حضرت فاطمه زهرا(س) آمد و گفت: من مادر پیر و ناتوانی دارم که مسئله ای مربوط به نماز برای او پیش آمده و نسبت به احکام نمازش دچار شبهه و اشتباه شده است به همین جهت مرا به نزد …

زنی به حضور حضرت فاطمه زهرا(س) آمد و گفت: من مادر پیر و ناتوانی دارم که مسئله ای مربوط به نماز برای او پیش آمده و نسبت به احکام نمازش دچار شبهه و اشتباه شده است به همین جهت مرا به نزد شما فرستاده که از شما بپرسم. حضرت فاطمه (س) به پرسش او پاسخ داد. او بار دوم پرسید، حضرت جواب داد، بار سوم پرسید، حضرت پاسخ داد. به همین گونه تا ده بار مسائل خود را پرسید و حضرت به او جواب داد: تا اینکه آن زن از زیادی پرسش های خود خجالت زده و شرمنده شد، عرض کرد: ای دختر رسول خدا! شما را با سؤالات مکرر خود اذیت کردم.
بیش از این به شما زحمت نمی دهم. حضرت با تحمل و صبر و بردباری فرمود: هر چه می خواهی بپرس، آیا اگر کسی اجیر شود که بار سنگینی را به پشت بامی ببرد و صدهزار دینار اجرت بگیرد، این کار بر او دشوار است و سنگینی می کند؟ عرض کرد: خیر. حضرت فرمود: من برای پاسخ به هر یک از این پرسش ها بیش از آن چه میان زمین و عرش الهی پر از مروارید و جواهر شود، مزد و پاداش می گیرم. پس من سزاوارترم به این که این کار برای من سنگین و سخت نباشد و احساس دشواری نکنم. من از پدرم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: همانا علما و دانشمندان شیعه ما در روز قیامت در حالی محشور می شوند که به اندازه بار علم و دانش و کوششی که در راه ارشاد و هدایت بندگان خدا برداشته اند، بر قامت شان خلعت های کرامت و بزرگواری پوشانده می شود. تا آن مرتبه که به هر یک از آنها هزاران حله نورانی اعطا شود ۱.

۱. محجه البیضاء، ج۱، ص۰۳