آیا وسواس جنبه ژنتیکی دارد؟

به مجموعه ای از اعمال و افکاری که فرد احساس می کند که باید و از روی اجبار انجام دهد در علم روانشناسی بالینی، وسواس می گویند. افراد مبتلا به این اختلال در صورتی که این افکار آزاردهنده …

به مجموعه ای از اعمال و افکاری که فرد احساس می کند که باید و از روی اجبار انجام دهد در علم روانشناسی بالینی، وسواس می گویند.
افراد مبتلا به این اختلال در صورتی که این افکار آزاردهنده را عملی نکنند، دچار اضطراب می شوند و فشار روانی زیادی را متحمل می شوند. فرد مبتلا به وسواس برای اینکه از فشاری که از این بابت تحمل می کند، رها شود، کارهایی را به صورت مداوم و تکراری انجام می دهد که پس از مدتی چرخه ای از وسواس و اضطراب و کارهای اجباری برای خود فراهم می آورد.
این وسواس رفتاری در نهایت به وسواس فکری و ذهنی فرد نیز منجر می شود. برای ابتلای فرد به این بیماری دلایل مختلفی مانند کمبود اعتماد به نفس و ضعف در انتخاب و تصمیم گیری وجود دارد.
پژوهش های جدید روان درمانی نشان می دهد علت های اصلی ابتلای فرد به این بیماری روحی، عوامل ژنتیکی، تاثیرات بیوشیمی مغز و همچنین الگوها و فشارهایی است که از سوی خانواده ها به افراد وارد می شود.
در این میان ژنتیک نقش پررنگی در ابتلای فرد به این بیماری ایفا می کند و در بسیاری موارد نمونه های مشابهی از این بیماری در اقوام و بستگان فرد مشاهده می شود. اختلالات اضطرابی نیز از عواقب بیماری وسواس است که مبتلا را پرخاشگر و انزواطلب می کند و او را از حضور در اجتماع منع می کند.