ایکس‌‌ ـ ‌۲۶ آ شوایزر

در سال‌های اولیه جنگ سرد، اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، مدارس خلبانی آمریکا برای آموزش خلبانان هواپیماهای جنگنده با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده بودند. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، …

در سال‌های اولیه جنگ سرد، اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، مدارس خلبانی آمریکا برای آموزش خلبانان هواپیماهای جنگنده با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده بودند. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، سرعت بالای عکس‌العمل هواپیماهای جت آموزشی در هنگام دورزدن بود که خلبانان تازه‌کار را دچار سانحه می‌کرد.
از این‌رو، نیروی هوایی به فکر ساخت هواپیمایی بدون موتور با قابلیت مانور کم افتاد که در پروازهای آموزشی چند سال نخست به کمک دانشجویان خلبانی بیاید و آنها را بتدریج با پرواز و مانورهای هوایی آشنا کند. این ایده که اجرای آن به شرکت لاکهید سپرده شد، منجر به طراحی هواپیمای ایکس‌ ‌ـ‌۲۶ آ شد که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۲ میلادی انجام داد.
این هواپیما اگر چه لقب ایکس را با خود دارد و بنا بر ظاهر باید نوعی هواپیمای آزمایشی باشد که به مرحله تولید انبوه نرسیده، اما واقعیت این است که بعد از طراحی و ساخت اولین نمونه‌های این پرنده، خلبانان آزمایشی بشدت از پرواز با آن لذت می‌بردند و از این رو این هواپیما تقریباً به همان شکلی که طراحی شده بود و با کمترین تغییرات به تولید انبوه رسید، ولی نام ایکس همچنان بر آن باقی ماند. نام دیگر این پرنده بدون موتور شوایزر (Schweizer) است. بیشترین سرعت این هواپیما ‌حدود ۲۵۰ کیلومتر برساعت و بیشترین ارتفاع پروازی آن حدود ۱۸۵۰۰ پا (۶ کیلومتر) بود.
مدرسه آزمون خلبانی نیروی هوایی، نمونه‌های زیبایی از این هواپیما را داشت که علاوه بر آموزش پرواز، دانشجویان را با عملکرد پدال‌های سیمی سکان عمودی که در هواپیماهای قدیمی‌تر و قبل از توسعه فناوری‌های الکتریکی به کار گرفته می‌شد، آشنا می‌کرد .
ایکس ۲۶، چندی پس از به کارگیری در پروازهای آموزشی و استقبال خلبانان از آن، به عنوان یک هواپیمای تفریحی نیز مورد توجه قرار گرفت که گردشگران منطقه را برای بازدید از مناظر طبیعی به دل آسمان می‌برد و لذت ماندن در آسمان در محیطی آرام و بدون سر و صدا و لرزش موتورها را برای آنها فراهم می‌کرد.
چند سال بعد و در خلال جنگ ویتنام، نیروی هوایی آمریکا نیازمند هواپیمایی کم سر و صدا و کوچک بود که بتواند از آن برای عملیات شناسایی در جنگ استفاده کند. با توجه به این‌که تعداد زیادی خلبان، آموزش‌های لازم برای پرواز با ایکس ۲۶ را دیده بودند و همچنین این هواپیما ابعاد کوچکی داشت، به عنوان یک گزینه مناسب برای این ماموریت انتخاب شد و به‌این ترتیب مدل موتوردار شوایزر با نام ایکس ۲۶ بی‌پا به عرصه گذاشت.
این پرنده پرتلاش نهایتا در سال ۱۹۷۳ میلادی و پس از انجام چند ده هزار ماموریت آموزشی، تفریحی و شناسایی بازنشسته شد.

منبع : airspacemag