پای گوشت لقمه‌ای

● مواد لازم: خمیر پای ▪ برای ۱۲‌پای ▪ آرد سفید: ۲۷۵ گرم ▪ نمک: یک قاشق چای‌خوری ▪ کره: ۱۵۰ گرم ▪ آب یخ: ۵ قاشق غذاخوری ● مواد لازم برای مایه داخل پای: ▪ برای ۱۲‌پای ▪ روغن مایع: ۲ قاشق …

● مواد لازم: خمیر پای
▪ برای ۱۲‌پای
▪ آرد سفید: ۲۷۵ گرم
▪ نمک: یک قاشق چای‌خوری
▪ کره: ۱۵۰ گرم
▪ آب یخ: ۵ قاشق غذاخوری

● مواد لازم برای مایه داخل پای:
▪ برای ۱۲‌پای
▪ روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
▪ پیاز متوسط: یک عدد ساطوری
▪ سیر: یک حبه رنده شده
▪ گوشت گوساله چرخ‌کرده: ۴۰۰ گرم
▪ هویج بزرگ: یک عدد رنده شده
▪ رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
▪ نمک و فلفل: به میزان لازم
▪ تخم‌مرغ: یک عدد

● روش تهیه خمیر پای:
آرد و نمک را در یک کاسه مخلوط کنید. کره باید حتما سرد باشد؛ با چاقو آن را به قطعات کوچک خرد کرده و به آرد اضافه کنید.
با کمک نوک انگشت آرد و کره را مخلوط کنید تا آرد به صورت خرده نان ریز درآید. دلیل استفاده از نوک انگشتان آن است که خمیر پای نباید هنگام تهیه گرم شود به همین دلیل این کار را باید به سرعت انجام داد. همچنین استفاده از غذاساز هم برای تهیه خمیر توصیه می‌شود.
یک لیوان آب سرد که چند قالب یخ در آن است را کنار دست‌تان بگذارید و به تدریج آب سرد را با قاشق به آرد اضافه کرده و مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. ممکن است بسته به نوع آرد با مقدار کمتر یا بیشتری خمیر شما شکل بگیرد. دقت کنید هنگامی که به خمیر نرم و یکدستی رسیدید دیگر آب اضافه نکنید.
پس از این‌که خمیر شکل گرفت و مطمئن شدید که آنقدر نرم شده که هنگام باز شدن ترک نمی‌خورد، آن را به شکل توپ درآورده، در کیسه فریزر پیچیده و نیم ساعت در یخچال بگذارید. معمولا پس از ۲،‌ ۳ بار خمیر درست کردن، روش تهیه خمیر دست‌تان می‌آید.

● روش تهیه:
روغن را در یک تابه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز و سیر را ۳ دقیقه تفت دهید تا پیاز نرم شود. شعله را زیاد کرده و گوشت را اضافه کنید. دلیل بالا بردن حرارت آن است که گوشت آب نیندازد. به کمک قاشق چوبی گوشت را باز کرده و هم بزنید تا یکدست شده و گوله‌گوله نباشد. پس از ۵ دقیقه که رنگ گوشت عوض شد، هویج را اضافه کنید. شعله را کم کرده و تفت دادن را ۲ دقیقه دیگر ادامه دهید تا هویج نرم شود. من برای تهیه مایه پای،‌ همراه هویج نوعی آلوی ریز جنگلی که ترش‌مزه است و از سوئد برایم آورده‌اند اضافه کرده‌ام. شما به سلیقه خودتان اگر دوست دارید، زرشک، مغز گردو یا هرچیز دیگری را که مایلید اضافه کنید.
رب را اضافه کرده و یک دقیقه تفت دهید. یک‌چهارم پیمانه یا حدود ۰۶ میلی‌لیتر آب جوش به مایه اضافه کنید. نمک و فلفل آن را اندازه کنید و روی شعله متوسط آنقدر بپزید تا آب آن کاملا تبخیر شود. اگر مایه گوشت آبدار باشد خمیر پای خوب از آب درنمی‌آید.
فر را روی ۰۸۱ درجه سانتی‌گراد داغ کنید. یک‌سوم خمیر را جدا کرده و کنار بگذارید. باقی خمیر را روی یک سطح آردپاشی شده به کمک وردنه باز کنید به‌طوری‌که ضخامت آن حدود ۳ میلی‌متر شود. یک قالب مافین را چرب کرده و کنار بگذارید. خمیر را با قالبی به اندازه نیم‌برابر بزرگ‌تر از قالب مافین برش بزنید. باقی خمیر را مجددا پهن کرده و به اندازه قالب مافین برش بزنید. برش‌های دوم برای روی پای است.
قالب مافین را چرب کنید. خمیرهای بزرگ‌تر را با دقت در قالب پای جا دهید و داخل آن را با مایه گوشت پر کنید. لب‌ خمیرها را به کمک انگشت کمی مرطوب کرده و خمیرهای کوچک‌تر را روی آن قرار دهید. با دست و به آرامی خمیر را کمی فشار دهید تا به هم بچسبند. اگر اضافه‌ای دور خمیر مانده با دقت و به کمک چاقو ببرید و با یک چاقوی کوچک یک شکاف روی پای ایجاد کنید.
یک تخم‌مرغ را با چنگال بزنید تا یکدست شود، با قلم‌مو آن را روی پای‌ها بمالید، سپس آن‌ها را ۲۰دقیقه در طبقه وسط فر بپزید. هنگامی که روی آن طلایی شد قالب را از فر خارج کرده و ۰۱ دقیقه کنار بگذارید تا سرد شود.
پای‌ها را با دقت از قالب خارج کنید، چون خمیر آن ترد و شکننده است. خسته نباشید!