چگونه اجسام سنگین را جابه‌جا کنیم؟

کمردرد، گردن درد، گرفتگی عضلات و دیگر آسیب‌های اسکلتی و عضلانی از جمله شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد هنگام جابه‌جایی اجسام سنگین یا ایستادن طولانی‌مدت بخصوص …

کمردرد، گردن درد، گرفتگی عضلات و دیگر آسیب‌های اسکلتی و عضلانی از جمله شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد هنگام جابه‌جایی اجسام سنگین یا ایستادن طولانی‌مدت بخصوص در زمان خانه‌تکانی شب عید به آن دچار می‌شود، اما برای جلوگیری از بروز این نوع آسیب‌ها چه باید کرد؟ برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حمل اجسام سنگین باید از تکنیک‌های مناسبی استفاده کنید.


● بلند کردن بار با پاهای صاف
قبل از بلند کردن اجسام سنگین، وزن بار را برآورد کنید. مطمئن شوید که به تنهایی قادر به بلندکردن و حمل جسم هستید. بهترین روش برای انتقال یک جسم سنگین، هل دادن و کشیدن آن روی یک سطح صاف و هموار است.
برای بلند کردن وسیله‌ای سنگین، تا حد امکان جسم را به بدنتان نزدیک کنید. زانوهایتان را خم کنید و به حالت نیمه نشسته درآیید. مقداری فاصله میان پاها ایجاد کنید. یک پا را قدری جلوتر از پای دیگر قرار دهید. ناحیه پشت بخصوص کمر خود را صاف نگهدارید. در گرفتن جسم از تمام کف دستتان استفاده کنید، سپس بار را به آرامی بلند کنید. بهتر است برای حمل اجسام سنگین و بد دست از دیگران کمک بگیرید. در حین بلند کردن بار از چرخش ناگهانی بدن اجتناب کنید.


● عوارض نشستن و ایستادن طولانی
قبل از شروع فعالیت‌های سنگین، بدن خود را با حرکات ورزشی آماده کنید. کشش ملایم عضلات باعث افزایش قدرت و توان بدن می‌شود. به کارهای خود تنوع دهید و کارهای سبک را بین کارهای سنگین انجام دهید. بعد از یک تا۲ ساعت کار حتما ۵ تا ۱۰ دقیقه به بدن استراحت دهید. برای جلوگیری از آسیب به کمر، از انجام کارهای ایستاده و نشسته طولانی‌مدت بپرهیزید.هنگام گردگیری گوش‌هایتان در امتداد شانه‌ها و سر و گردن در یک راستا قرار گیرد. هنگام جارو‌زدن نیز به جای آن که گردن‌تان را به سمت جلو خم کنید، از ناحیه کمر کمی به سمت جلو خمیده شوید.


● چگونه خستگی بدن خود را رفع کنیم؟
اگر به پشت می‌خوابید​ برای راحتی پاها، یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. اگر هم به پهلو می‌خوابید یک بالش بین زانوها و یکی بین بازوهایتان قرار داده تا به پشت فشار وارد نشود. بالا بودن سر از سطح شانه‌ها سبب فشار به ناحیه سر و گردن می‌شود. بهتر است از بالش‌هایی که فقط گودی گردن را پر می‌کنند، استفاده کنید.


● در گرفتگی عضلات چه باید کرد؟
به آرامی عضله درگیر را بکشید تا گرفتگی عضلانی کاهش یابد. سپس عضله مبتلا را فشار دهید تا حالت خلسه در آن ایجاد شود. حال عضله را شل و رها کنید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید. از ماساژ دادن و گرم کردن عضله بپرهیزید. در این مواقع از آب، شیر یا آبمیوه طبیعی برای تامین املاح بدن به مقدار زیاد استفاده کنید.