نوروز لرستان را تجربه کنید

طبیعتی بکر همچون کوه‌ها، دشت‌های هموار و جنگل‌های انبوه، تالاب‌ها و آبشارها به همراه آثار تاریخی متعدد در کنار مردمانی با آداب و رسوم، زبان و فرهنگی خاص به گردشگری استان …

طبیعتی بکر همچون کوه‌ها، دشت‌های هموار و جنگل‌های انبوه، تالاب‌ها و آبشارها به همراه آثار تاریخی متعدد در کنار مردمانی با آداب و رسوم، زبان و فرهنگی خاص به گردشگری استان لرستان ویژگی خاصی بخشیده است. اگر فرصتی پیش آمد سری به لرستان و جاذبه‌های گردشگری‌اش بزنید.


● فلک‌الافلاک: شاهکار معماری
این قلعه تاریخی بر بلندای تپه‌ای باستانی و در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده و دارای ۸ برج و ۲ حیاط مستطیل‌شکل است. دور تا دور قلعه را پرتگاهی فرا گرفته که دارای پوشش گیاهی است و راه ورود به فلک‌الافلاک را دشوارتر می‌کند. نام این قلعه به مفهوم آسمان نهم و بالاترین فلک است که به طور مجازی دست‌نیافتنی‌بودن آن را می‌رساند.


● کوگان: غاری در دل طبیعت
کوگان از معدود غارهای مصنوعی دست‌ساخته بشر در لرستان است که در ۵۲کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد در روستای خوش آب ‌و هوای کوگان قرار گرفته است.
این غار در چند طبقه ساخته شده و دسترسی به آن بسیار سخت است به طوری که رسیدن به آن بدون تجهیز به امکانات و وسایل کوهنوردی و غارنوردی دشوار است.


● تالاب‌های طبیعی پلدختر
شهرستان پلدختر با ۷ تالاب دائمی و ۴ تالاب فصلی، مهد بزرگ‌ترین و زیباترین تالاب‌های لرستان است که تمام آنها از نوع تالاب‌های دریاچه‌ای با آب شیرین یا لب‌شور است. این تالاب‌ها با داشتن چشم‌اندازهای بسیار زیبا می‌تواند پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد، بویژه هنگام حضور پرندگان مهاجری نظیر ماهیخورک‌ها، لک‌لک سفید، قوی فریادکش و... که زیبایی این تالاب‌ها را به اوج می‌رساند.


● رویشگاه لاله‌های واژگون
دشت لاله‌های واژگون الیگودرز در لرستان یکی از مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی گل لاله واژگون کشور محسوب می‌شود. این دشت که معروف به دشت دالانی است، رویشگاه ۲ گونه نادر از لاله‌های واژگون به نام‌های سوسن چلچراغ و اشک مریم است که با فرارسیدن فصل بهار و گل‌دادن لاله‌ها، یکسره به رنگ سرخ درآمده و منظره باشکوه و زیبایی را به وجود می‌آورد.


● چکان؛ آبشار باشکوه لرستان
لرستان به سرزمین آبشارهای طلایی نیز معروف است. آبشارهای هفتگانه لرستان بی‌شک از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در این استان و حتی کشور است که تصویری از بهشتی رویایی را به دوستداران طبیعت نشان می‌دهد.
آبشار چکان در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله ۱۴۱کیلومتری شهرستان خرم‌آباد واقع شده است.


فاطمه عزیزپوریان