۱۸ فوریه سال ۱۵۶۴ میلادی ـ درگذشت میکل آنژ، نابغه عصر رنسانس

۴۴۸ سال پیش در روز ۱۸ فوریه سال ۱۵۶۴ میلادی میکله آنجلو بوئوناروتی ، نابغه عصر رنسانس که بیشتر به نام میکل آنژ شهرت دارد در سن ۸۹ سالگی در شهر رم درگذشت. میکل آنژ نقاش ، مجسمه ساز …

۴۴۸ سال پیش در روز ۱۸ فوریه سال ۱۵۶۴ میلادی میکله آنجلو بوئوناروتی ، نابغه عصر رنسانس که بیشتر به نام میکل آنژ شهرت دارد در سن ۸۹ سالگی در شهر رم درگذشت.
میکل آنژ نقاش ، مجسمه ساز ، آرشیتکت ، مهندس و شاعر برجسته ترین هنرمند دوره رنسانس محسوب می شود.
او در طول حیات خود ، زندگی پرافتخاری را سپری کرد و با تمام پاپ های عصر رنسانس همکاری داشت.
میکله آنجلو بوئوناروتی ( میکل آنژ ) در روز ۶ مارس سال ۱۴۷۵ میلادی در منطقه کاپرزه در نزدیکی شهر آرزو متولد شد.
او در شهر فلورانس و در دربار لوران دومدیچی نبوغ هنری خود را آشکار کرد.پس از سرنگونی خاندان مدیچی ، میکل آنژ به شهر رم و به نزد پاپ ژولیوس دوم پناه برد.
در سال ۱۵۰۸ ، ژولیوس دوم از میکل آنژ خواست تزیین کلیسای سیکستین را به عهده بگیرد.میکل آنژ مدت ۴ سال به این کار پرداخت و ۸۰۰ متر مربع دیوارهای نقاشی شده که امروز شاهکاری محسوب می شود را از خود بر جا گذاشت.
در سال ۱۵۲۷ میلادی پاپ پل سوم از میکل آنژ دعوت کرد طراحی میدان کاپیتول مقر سنای شهر رم را به عهده بگیرد و میکل آنژ طرحی را پیاده کرد که امروز شاهد هارمونی و توازن فوق العاده آن هستیم.
در سال ۱۵۴۶ میلادی میکل آنژ به درخواست پاپ پل سوم احداث کلیسای سن پیترو که عملیات اجرایی آن ۳۲ سال پیش از این تاریخ با مرگ برامانته ، آرشیتکت اولیه آن متوقف شده بود را عهده دار شد و گنبد فوق العاده آن به ارتفاع ۱۳۶ متر را طراحی کرد.
از میکل آنژ آثار بسیاری باقی مانده است که نشانه نبوغ فوق العاده این هنرمند بی نظیر است.
به این ترتیب در روز ۱۸ فوریه سال ۱۵۶۴ میلادی میکل آنژ نابغه عصر رنسانس در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
اما در طول حیاتش به اندازه ای آثار باارزش از خود برجا گذاشت که امروز پس از گذشت ۴۴۸ سال از آن تاریخ ، نام او زنده و جاودان باقی مانده است.

بهرام افتخاری