ایده‌های سبز در دریانوردی

در توسعه صنایع کشتی‌سازی مهندسان به فاکتورهای مختلفی توجه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین این فاکتورها یافتن راهکارهایی موثر برای کاستن از اصطکاک میان کف کشتی‌ها یا شناورهای …

در توسعه صنایع کشتی‌سازی مهندسان به فاکتورهای مختلفی توجه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین این فاکتورها یافتن راهکارهایی موثر برای کاستن از اصطکاک میان کف کشتی‌ها یا شناورهای سنگین با آب است. نتیجه چنین نگرشی حرکت آسان‌تر کشتی‌ها روی آب و در نتیجه کاهش حجم عظیم دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط موتورهای کشتی‌ها و شناورهاست.
اخیرا شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) با همکاری شرکت کاشیا یوشن نیپون (NYK) پرده از ابتکار عمل تازه و موثری در این زمینه برداشته‌اند. مهندسان این پروژه مدت‌ها روی ایده استفاده از حباب‌های هوا برای کاستن از این مقاومت سایشی کار کردند و اکنون فکر می‌کنند با توجه به پیشرفت‌های به عمل آمده فاصله چندانی تا موفقیت نهایی ندارند.
آنها این ایده را در قالب یک طرح اولیه پیاده کرده‌اند و در خلال بررسی‌های دقیق متوجه شده‌اند که با استفاده از لایه‌ای از حباب‌های هوا در پوسته زیرین کشتی یا هر شناور سنگین دیگر که باعث سر خوردن آسان‌تر شناور روی آب می‌شود، می‌توان حجم آلاینده کربنی دی‌اکسیدکربن ناشی از سیستم موتوری کشتی‌ها را تا ۳۵ درصد کاهش داد.
در حقیقت این لایه حباب حرکت کشتی را تسریع کرده و مانند یک لایه روغنی بین ۲ جسم فلزی که روی هم می‌لغزند عمل می‌کند. استفاده از لایه‌ای از حباب هوا بین کشتی و آب تا حد قابل توجهی از ضریب سایش میان بخش زیرین کشتی و دریا را کاهش می‌دهد. پروژه‌ای که مهندسان شرکت میتسوبیشی روی آن کار می‌کنند سیستم روان‌سازی توسط هوا (MALS) نام دارد.
آنها برای نخستین بار این سیستم را روی مدل یک شناور مورد آزمایش قرار داده و از نتایج به دست آمده خیلی راضی بودند. به عقیده کارشناسان، استفاده از این فناوری در شناورهای غول‌پیکر، بخصوص آن دسته از شناورهای پهن‌پیکری که قسمت زیرین آنها مسطح است تأثیر بسزایی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ازجمله دی‌اکسیدکربن تولید شده در موتورهای غول‌پیکر دریایی خواهد داشت.
پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک استفاده از این سیستم در بسیاری از شناورهای پهن‌پیکر متداول شود. قرار است در سال ۲۰۱۴ کانال سوئز عریض‌تر شود و این خبر خوبی برای صاحبان شرکت‌هایی است که شناورهای عظیم و پهن‌پیکر دارند. آنها می‌توانند با عبوردادن شناورهای خود از این معبر مهم جهانی، سود کلانی به دست آورند. در عین حال با به‌کارگیری فناوری مورد نظر شرکت میتسوبیشی هزینه‌های کمتری برای تامین سوخت مورد نیاز برای حرکت این شناورها صرف خواهد شد و ساکنان اطراف کانال نیز محیط زیست و هوای پاک‌تری برای تنفس خواهند داشت.

Gizmag
مترجم: مهدی پیرگزی