اینترنت پاک ایران الگویی برای همه کشورها...

آنچه که امروزه در اینترنت در حال وقوع است، جزو ماهیت اصلی آن نیست و به همین دلیل یکی از برنامه‌های اصلی "اینترنت پاک" آن است که پایه اولیه این شبکه باید فارغ از کسب و کارهای کثیف …

آنچه که امروزه در اینترنت در حال وقوع است، جزو ماهیت اصلی آن نیست و به همین دلیل یکی از برنامه‌های اصلی "اینترنت پاک" آن است که پایه اولیه این شبکه باید فارغ از کسب و کارهای کثیف باشد. تعریفی که مسوولان کشور از اینترنت پاک دارند فقط اسلامی بودن آن نیست بلکه انسانی بودن آن است، یعنی مباحثی که انسان را به جایگاه والایی که دارد، هدایت کند.
اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی به ظرفیت‌سازی‌هایی نیازمند است تا بعد از به دست آمدن نتایج مورد نظر بتوان از ظرفیت‌های دیگر کشورها نیز بهره برد.
کشور ما از وقتی که موضوع اینترنت پاک را مطرح کرده و برای تحقق چنین هدفی برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام داده است. این طرح می‌خواهد بگوید کسی که خواهان محیطی کاملا سالم و پاک برای استفاده فرزندش از اینترنت است، با هر دین و مذهبی می‌تواند از آن استفاده کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که اینترنت پاک مراقب خواهد بود تا تنها محتوای مفید و پاک در فضای اینترنت توسعه پیدا کند و شبکه ملی اطلاعات با کنترل‌هایی به اینترنت پاک تبدیل می‌شود که می‌تواند الگویی برای تمامی کشورهایی باشد که از فضای پرخطر اینترنت رنج می‌برند.
رضا تقی‌پور درباره تعامل اینترنت پاک و شبکه ملی اطلاعات اظهار کرده بود: مسلم است وقتی شبکه‌ای داخلی با عنوان شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم، تمامی محتوا و اطلاعات قرار گرفته برروی آن تحت کنترل بیش‌تری خواهد بود.
به گفته او می‌توان ‌برروی شبکه ملی اطلاعات از ورود هرگونه اطلاعات ناسالم جلوگیری کرد؛ وقتی کلیه اطلاعات و محتوا با این شیوه نظارت شود، در پایان اینترنت داخلی محقق می‌شود که از تمامی مباحث غیرمفید و ناپاک خالی است.
وزیر ارتباطات امیدوار است به سمتی حرکت کنیم که صادرکننده محتوای سالم و پاک بر بستر اینترنت باشیم و الگویی برای سایر کشورها که امروز از وجود محتوای پرخطر اینترنت رنج می‌برند.
ایران اولین کشوری که قرار است اینترنت پاک را اجرایی کند اما ظاهرا بسیاری از کشورها از این ایده استقبال کرده‌اند. به ویژه کشورهای مسلمان مانند مالزی و کشورهای حوزه خلیج فارس تمایل خود را برای اجرایی کردن اینترنت پاک در کشورشان اعلام کرده‌اند
با این وجود امید می‌رود بتوانیم گوی سبقت را از دیگر کشورها برای عملیاتی کردن اینترنت پاک برباییم اما کارشناسان می‌گویند در این مسیر و در شرایطی که هنوز جزییات طرح اینترنت پاک آنطور که باید اطلاع‌رسانی و مشخص نشده، دعوت از دیگران همچون مالزی برای تحقق این ایده، جای چند سوال دارد؛ مثل اینکه ایده‌ای که هنوز در مراحل اولیه پرورش است، به چه نحوی قابلیت فراگیری و پیاده‌سازی در چندین نقطه را خواهد داشت؟
اما از طرف دیگر نیز بدیهی است که تحقق این هدف می‌تواند پیوندی بین عقاید واحد به وجود آورد و به قولی جریان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای راه بیندازد.
در هر حال تولید محتوای سالم و مؤثر برای پایداری و الگوسازی به برنامه‌ای منسجم و همتی همگانی نیاز دارد تا مردم با علم بر اینکه این رویه به نفع خودشان است، داوطلبانه آستین‌ها را بالا بزنند و وارد میدان شوند.
در نتیجه اجرای موفقیت‌آمیز اینترنت پاک، به یک طوفان فکری نیاز دارد تا نظرات مختلف در این زمینه جمع‌آوری شود و بتوان مباحث خوبی از درون آن درآورد.
به عقیده کارشناسان، راهکاری که می‌تواند توجه و اقبال بیش‌تر مردم را به ارمغان آورد این است که آن‌ها را در جریان برنامه‌ها و اقدامات قرار دهیم به گونه‌ای که بتوانند خود را در کار سهیم بدانند و در آنصورت است که می‌توانیم از میان تمامی نقاط نظرات بهترین‌ها را برگزینیم؛ البته وزیر ارتباطات درباره استفاده از مشارکت عمومی در این طرح سخنانی گفته اما هنوز جزییات و زمان آن مشخص نشده است.