ده فرمان برای فوتبال دستی باز شدن

معمولا ما هر وقت با یک بازی جدید آشنا می‌شویم و ایضا به آن علاقه‌مند، می‌رویم دنبال فوت‌های کوزه‌گری آن بازی که بتوانیم جلوی رفقا بترکانیم و چپ و راست گل‌های مسی وار حواله‌شان …

معمولا ما هر وقت با یک بازی جدید آشنا می‌شویم و ایضا به آن علاقه‌مند، می‌رویم دنبال فوت‌های کوزه‌گری آن بازی که بتوانیم جلوی رفقا بترکانیم و چپ و راست گل‌های مسی وار حواله‌شان کنیم تا چنان آن‌ها را مغلوب کنیم که از صد تا چک هم بدتر باشد. این فوت‌هایی که این‌جا معرفی می‌کنیم احتمالا به درد حرفه‌ای‌ها نمی‌خورد ولی برای آماتورهایی که نمی‌دانند فوتبال دستی با «ط» است یا با «ت»، به درد می‌خورد.
۱ توی فوتبال واقعی دو تا سبک داریم. سبک دفاعی مثل اینتر میلان مورینیو و سبک هجومی مثل بارسلونا گواردیولا. همیشه هم بین این کارشناس‌ها سر این‌که دفاع مهم‌تر است یا حمله، دعوا بوده است. خیال‌تان راحت، توی فوتبال دستی فقط بازی تیم حریف را مثل کلود ماکله‌له خراب کنید، گل زدن خیلی آسان‌تر می‌شود!
۲ وقتی بچه بودیم، موقع فوتبال بازی‌کردن توی کوچه‌مان، سر این‌که گل دیواری قبول است یا نه، کلی دعوا می‌کردیم. آخرش هم قلدرتر‌ها حرفشان به کرسی می‌نشست. سازندگان فوتبال دستی برای رفع همیشگی این دعوا، گل دیواری را قانونی کردند. دیوارها یارهای نامرئی هستند، پس دیواری بازی کنید.
۳ اگر بازی‌های حرفه‌ای را ببینید، از شدت چرخش دسته‌ها لذت می‌برید. مراقب باشید و جوگیر نشوید، اگر دسته‌ها را بدون هدف بچرخانید، گل که نمی‌زنید هیچ، گل به خودی می‌زنید.
۴ بازیکنان فوتبال دستی توانایی هد زدن، هند کردن، تکل زدن، کله را در مقابل توپ گذاشتن و ایضا پرتاب لنگ مبارک را در جهت سد کردن توپ، ندارند. بنابراین این وظیفه خطیر بر عهده شماست که دفاع را این‌قدر تو در تو کنید که همه دروازه را پوشش دهد.
۵ گاهی این دروازه‌بان‌ها، یک شوت ساده را که می‌گیرند، چهار تا ملق می‌زنند و خودشان را روی زمین ولو می‌کنند که هر که نداند فکر می کند شوت سوباسا را گرفته‌اند! شما هم از این تکنیک جهت کاهش سرعت بازی استفاده کنید و توپ را گوشه زمین نگه دارید. البته ممکن است با این کار تیم حریف در اعتراض از جمله «دارو دقت کن!» یا جمله سنگین‌تر «داور خیلی دقت کن!» استفاده کند.
۶ از بزرگان فوتبال دستی نقل است که «کسانی که با دو دست «خر شوتی» می‌کنند به بهشت نمی‌روند!» پس اگر برای زدن شوتی که پای بازیکنان مقابل‌تان را بشکند (مثل شوت‌های کاکرو) یکی از دسته‌ها را رها کردید، باید منتظر ضایع شدن توسط تیم حریف هم باشید.
۷ موقع قضاوت بازی فوتبال، کمک داورها نیمه‌های زمین را بین خودشان تقسیم می‌کنند تا اگر توپی آمد، آفساید را بتوانند راحت‌تر تشخیص دهند. اگر تیم مقابل‌تان خیلی سرعتی بازی می‌کند، مثل کمک داورها به نیمه خودتان نگاه کنید، این‌جوری زودتر توپ را می‌بینید.
۸ چون این فوتبال از نوع دستی است، زدن یک دستی، دو دستی، رو دستی و حتی کشیدن ترمز دستی در مقابل حریف مجاز است. پس به‌خصوص جلوی دروازه ساده بازی نکنید. در غیر این صورت تیم حریف دست شما را می‌خواند و به شما پشت دستی می‌زند، طوری که دستتان کبود شود!
۹ اینجا اوت کنار، اوت پشت دروازه و کرنر نداریم. پس فقط توپ از یک‌جا از زمین خارج می‌شود، آن هم دروازه است. اگر کمی از دروازه و سنگر‌بان آن غفلت کنید، سریع گل می‌خورید. سعی کنید همیشه دروازه‌بان را وسط نگه دارید و اگر کمی بازی‌بلد شدید، رویش به‌عنوان یک گل‌زن خوب حساب کنید.
۱۰ جنگ روانی بخشی از بازی حرفه‌ای است، تا می توانید کری بخوانید و برای خودتان لقب‌هایی مثل سلطان، نائب سلطان، امپراتور، فست و... انتخاب کنید. در این صورت حریف از ترس شما گل به خودی هم خواهد زد. (لازم به ذکر است که القاب بالا مربوط به برخی از بچه‌های جیم است)