با گوگل معماری کنید!

اسکچ آپ (Sketch up) گرچه از نرم‌افزار‌های بسیار ساده و کارآمد سه‌بعدی‌سازی بخصوص در حوزه معماری محسوب می‌شود، اما به طور معمول افراد عادی جرات امتحان‌کردن آن را ندارند و به همین دلیل …

اسکچ آپ (Sketch up) گرچه از نرم‌افزار‌های بسیار ساده و کارآمد سه‌بعدی‌سازی بخصوص در حوزه معماری محسوب می‌شود، اما به طور معمول افراد عادی جرات امتحان‌کردن آن را ندارند و به همین دلیل این نرم‌افزار بیشتر برای معماران، مهندسان راه و ساختمان، مهندسان مکانیک و طراحان بازی‌های رایانه‌ای کاربرد دارد، اما با اقدام جدید گوگل برای عمومی‌سازی این نرم‌افزار، از این پس همه می‌توانند همچون طراحان و معماران حرفه‌ای، طراحی‌های خارق‌العاده خود را به دنیا عرضه کنند!
Google Sketch up، نرم‌افزاری رایگان، ساده و در عین حال قدرتمند برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی است. در گوگل اسکچ آپ می‌توان به سادگی مدل‌های سه‌بعدی از اجسام کوچک، دکوراسیون منزل یا محل کار، نمای داخلی و خارجی خانه و حتی ساختار شهری ایجاد کرد. همچنین با استفاده از این نرم‌افزار به راحتی می‌توان ماکت‌هایی نرم‌افزاری از هر آنچه که قابل تصور است خلق کرد و در نهایت مدل ایجادشده را در سایت گوگل اسکچ‌ آپ با دیگران به اشتراک گذاشت.
به اعتقاد مدیران شرکت گوگل، این امکان جدید همانند دیگر امکاناتی که از طرف گوگل به کاربرانش ارائه می‌شود و دائم در حال افزایش است، می‌تواند دنیای طراحی و معماری را تغییر دهد و به نوعی این هنر و دانش را عمومی کند. این محصول که برای طراحی اجسام سه‌بعدی ساخته شده اولین بار برای ساخت و تولید اماکن سه‌بعدی مورد استفاده در پروژه گوگل ارث مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت با بررسی کارشناسان این شرکت و ایجاد برخی تغییرات منجر به تولید نرم‌افزار اسکچ‌آپ شد.
مدل‌های این برنامه بطور کلی از اتصال خطوط به یکدیگر به عنوان لبه‌های مدل خلق می‌شوند. در صورت پیوستن تعداد سه لبه یا بیشتر به یکدیگر یک صفحه یا plan ایجاد می‌شود و به طور خودکار وجه مدل به وجود می‌آید. در نهایت هم لبه‌های مورد نظر و نیز وجه ایجاد شده باعث ایجاد مدل سه‌بعدی می‌شوند.
در این میان وجود امکانات جانبی گسترده، کار با این نرم‌افزار را بسیار ساده و جذاب کرده است.امکان ترسیم و ایجاد جسم سه‌بعدی با دقت بالا، راحتی در ترسیم برخلاف دیگر نرم‌افزار‌های مشابه مانند ۳Dmax ، Maya و... قابلیت گردش در فضای سه‌بعدی هنگام ترسیم، نمایش نما‌های مختلف از جسم ترسیم شده، ویرایش آسان، قابلیت تبدیل‌شدن به پروژه‌های بزرگ سه‌بعدی و قابلیت تعریف جنس مواد، نورپردازی و میزان سایه از جمله این امکانات هستند.
همچنین خروجی و ورودی‌های استاندارد با دیگر نرم‌افزار‌ها مانند فرمتهای ۳D max Autocad و... امکان ارسال به وب و گوگل ارث، امکان دریافت از اینترنت در نسخه‌های معمولی و پیشرفته و قابلیت ساخت انیمیشن و خروجی ویدئویی از آن را هم ‌باید از جمله قابلیت‌های دیگر این نرم‌افزار به حساب آورد.
در کل باید گفت نرم‌افزار گوگل اسکچ‌ آپ، برنامه‌ای ساده و مناسب برای طراحی‌های سه‌بعدی مختلف است، برنامه‌ای که جای ساخت ماکت اتود و اسکیس‌های اولیه در معماری را می‌تواند به بهترین شکل ممکن پر کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به راحتی مدل‌های سه‌بعدی خود را بدون کوچک‌ترین دانش از نرم‌افزار‌های پیچیده سه‌بعدی‌سازی، خلق کنید. در حال حاضر این نرم‌افزار از سایت http://sketchup.google.com قابل دسترسی است، اما نسخه حرفه‌ای این برنامه را ‌باید خریداری کرد.

منبع:Google Sketch up