پند و اندرز با چاشنی خنده

داستان سینمای کمدی ایران،داستان عجیب و غریبی است. رویکرد تهیه کنندگان برای ساخت آثاری که در چند سال گذشته به مدد استفاده از چند چهره تلویزیونی فروش چشمگیری داشتند کار سینمای …

داستان سینمای کمدی ایران،داستان عجیب و غریبی است. رویکرد تهیه کنندگان برای ساخت آثاری که در چند سال گذشته به مدد استفاده از چند چهره تلویزیونی فروش چشمگیری داشتند کار سینمای کمدی را به اکران سخیف ترین فیلم های ممکن رساند کافی است نگاهی به فیلم پیتزا مخلوط بیندازید در این میان بودند کارگردانانی که همه سعی خود را کردند تا تغییری در این وضع به وجود آورند. مسعود اطیابی را می توان جزو این دست کارگردانان برشمرد. او در کارنامه کاری اش که محدود به سینمای بدنه است فیلم هایی چون مصائب دوشیزه، خروس جنگی و... را در کارنامه کاری خود دارد که همگی بعضا فیلم های قابل قبول هستند که نمونه دست چندم آثار خارجی به حساب می آید.
"اخلاقتو خوب کن " فیلم جدید این کارگردان است که با توجه به سیاست های قبلی او همان رویه آثار گذشته اش را طی کرده و محصول این تلاش فیلمی است که با اینکه نمونه خارجی و حتی وطنی آن را به وفور دیده ایم اما تلاش های اطیابی با انتخاب بازیگرانی چون رضا عطاران و حامد کمیلی و مهدی فقیه بی نتیجه نبوده و فیلم را به اثری قابل دیده شدن، تبدیل کرده است.
قصه همان داستان قدیمی است که فرشته مرگ با قبض روح دو نفر دچار مشکل می شود و این افراد فرصت دوباره ای را به دست میآوردند تا توبه کنند و ......
فیلم در وهله اول یک فرشته مرگ جالب دارد با بازی رضا عطاران.
تناقض ظاهری و چهره عطاران در کنار لودگی های دوست داشتنی او در قالب فرشته مرگ به خوبی توجه تماشاگر را جلب می کند. با اینکه قصه انتخابی اطیابی تکراری است اما او سعی کرده است ضرباهنگ داستان را در کنار هدف اصلی فیلم نامه که توبه کردن است به شکل هماهنگی کنار هم بچیند، ریتم فیلم در بیشتر سکانس ها حفظ شده است، ضمن اینکه در بسیاری از سکانس ها طنز حاکم بر دیالوگ ها بر قالب بازیگرها نشسته و دیالوگ ها و بازی بدن بازیگران قالب کلی سکانس را منطقی تر کرده است. در نتیجه بیننده در حالی لبخندی بر لب می زند که حداقل از دیدن سکانس های کتک کاری بازیگران طنز و استفاده از الفاظ رکیک در امان مانده است. اخلاقتو خوب کن در بعضی از سکانس ها شما را می خنداند و این خنده را به هیچ وجه به زور از تماشاگر نمی گیرد علی الخصوص که اطیابی همه سعی خود را کرده است که در بستر اصلی مفاهیم قابل قبولی را منتقل کند.بازی های عطاران و کمیلی و رضویان می توانست قابل قبول تر از این باشد علی الخصوص حامد کمیلی که هنوز هم امید زیادی به دیدن بازی خوب او هست. اما لودگی عطاران در کنار بازی تکراری رضویان جواب داده است.روی هم رفته اخلاقتو خوب کن فیلمی شاخص در کارنامه کاری اطیابی به حساب نمیآید اما نکات قابل قبولی در فیلم وجود دارد که حاکی از علاقه وافر کارگردان برای ساخت آثاری است که سعی دارد مفاهیم مهمی را در قالب طنز به بیننده نشان دهد .بماند که اطیابی باید مسیر پرفراز و نشیبی را برای بهتر شدن و خوب دیده شدن طی کند.


نویسنده : سیده مریم مطلب پور