مساجد بین راهی و فلسفه فراموش شده

خیلی وقت‌ها رفتار اجتماعی و جلوه‌های زندگی ما با آموزه‌های دینی همخوانی ندارد. هرچند خود را مسلمان و پایبند به احکام شرع مقدس بدانیم، رفتار ما باید گویای مسلمانی و منش ما …

خیلی وقت‌ها رفتار اجتماعی و جلوه‌های زندگی ما با آموزه‌های دینی همخوانی ندارد.
هرچند خود را مسلمان و پایبند به احکام شرع مقدس بدانیم، رفتار ما باید گویای مسلمانی و منش ما بر آن گواهی صادق باشد.
گاهی وقت‌ها از فضای پیرامون خود آزرده خاطر می‌شویم و چه رنج‌هایی که از آن نمی‌بریم، حالا اگر این فضا و محیطی که در آن به سر می‌بریم از تقدس خاصی برخوردار باشد و ارتباط ما با آن یک ارتباط دینی و معنوی باشد بالطبع بیش از پیش رنجیده خاطر می‌شویم.
در دو، سه دهه اخیر، از اقدامات خوب و شایسته‌ای که در محورهای مواصلاتی و مسیرهای طولانی و بین‌راه‌های کشور شکل گرفت و به صورت چشمگیری، عملیاتی شد اقدام ساخت و ساز مساجد و نمازخانه‌ها بود که الحق و الانصاف اقدامی شایسته و در خور تحسین بود.
ساخت مسجد و نمازخانه در کنار مجتمع‌های رفاهی و خدماتی و کنار رستوران‌های بین‌راهی، ضرورتی غیرقابل انکاری است که لزوم آن را همه ما بر آن صحه می‌گذاریم و اقدام همه آنان را که در توسعه و ترویج فرهنگ نماز و نیایش گام برداشتند، امری خداپسندانه می‌دانیم و امید واثق داریم پاداش آنان در نزد حق تعالی محفوظ خواهد بود.
اما نکته این است که احداث مسجد و نمازخانه‌های بین‌راهی بخشی از فرهنگ ترویج نماز است و مهم‌تر از آن نگهداری، توجه و رعایت مسائل بهداشتی این اماکن مقدس است.
گاهی وقت‌ها که ما به مسافرت می‌رویم و در طول مسیر برای ادای فریضه مجبور به توقف می‌شویم، این اماکن را آن‌طور که شایسته و بایسته جامعه اسلامی است نمی‌بینیم، مسجد و نمازخانه را نه با معماری اسلامی می‌بینیم و نه مکان پاکیزه‌ای که بتوانیم به درگاه ذات مقدس خدا به نماز و نیایش بپردازیم.
گاه با مشکل سرما و گاه هم با مشکل گرما مواجه می‌شویم و مسجد را فاقد امکانات سرمایشی و گرمایشی می‌بینیم، گاه هم وضعیت ظاهری آن را با آنچه که روح معنوی باید همراه باشد، بیگانه می‌بینیم، به یاد دارم در مسافرتی و توقف در کنار مسجدی دوست همراه ما وقتی نگاهش به مهر نماز افتاد، از اقامه نماز در آنجا منصرف شد تا این‌که محل دیگری را برای نماز انتخاب کرد!
به هر حال باید متولیان امر، نسبت به این مهم اهتمام لازم داشته باشند و جلوه‌های زیبا، دوست‌داشتنی و روح‌انگیز را در همین اماکن مقدس ترسیم کنند، مسجد نماد دینی و مذهبی ما در جامعه اسلامی است، باید در حفظ، نگهداری، تمیزی و پاکیزگی آن بیش از پیش تلاش کنیم و توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

محمد خامه‌یار