HTML زبانی برای نشانه گذاری

اگر از کاربران اینترنت باشید حتما تاکنون واژه HTML را زیاد شنیده اید، این استاندارد اینترنتی با ظهور در دهه ۹۰ میلادی روند استفاده از وب سایت ها را تغییر داد. این واژه در واقع مخفف …

اگر از کاربران اینترنت باشید حتما تاکنون واژه HTML را زیاد شنیده اید، این استاندارد اینترنتی با ظهور در دهه ۹۰ میلادی روند استفاده از وب سایت ها را تغییر داد. این واژه در واقع مخفف «Hyper Text Markup Language» و به معنای زبان نشانه گذاری فرامتن است. البته باید بدانید که HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه زبانی است برای نشانه گذاری که برای تدوین قالب و طراحی صفحات وب به کار می رود.
این زبان اینترنتی که متشکل از یک سری دستورالعمل است به شما کمک می کند تا متن خود را قالب دهی کنید و به آن تصاویر گرافیکی، صوت و تصویرهای ویدئویی را اضافه و همه این ها را در قالب یک فایل متنی ذخیره کنید و در صورت تمایل آن را در شبکه مجازی اینترنت به اشتراک بگذارید. به هر یک از دستورالعمل های این زبان، برچسب یا Tag می گویند که وظیفه خاصی از جمله نگهداری تگ های دیگر، تغییر شکل ظاهری متن، برقراری پیوند به صفحات دیگر و یا به نمایش گذاشتن عنصری مشخص مانند صوت و تصویر را بر عهده دارند. در واقع باید گفت که محتوای یک صفحه اینترنتی بر اساس استاندارد HTML به وسیله برچسب ها نشانه گذاری می شود و نحوه نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وب، توصیف می شود. مرورگرهای اینترنتی مانند اکسپلورر و فایرفاکس که قادر به درک و تحلیل برچسب های HTML هستند در واقع می توانند تک تک این دستورات را از داخل سند HTML بخوانند و محتوای آن صفحه را به صورتی که کاربر می بیند، نمایان سازی کنند.
HTML تاکنون در استانداردهای متفاوتی از سال ۱۹۹۰ ارائه شده که آخرین و کامل ترین آن HTML از نوع پنجم است. ظهور HTML۵ توانسته انقلابی را در وب های چند رسانه ای ایجاد کند و پاسخ گوی تمام نیازهای اینترنتی کاربران باشد.
این استاندارد جدید به گونه ای طراحی شده است که تمام نیازهای صوتی و تصویری کاربران اینترنت را برطرف می کند و امکان استفاده از نسل جدید نرم افزارها و سرویس های اینترنتی با سرعت بالا را روی انواع سیستم های رایانه ای فراهم می سازد. یعنی با استفاده از این استاندارد جدید دیگر کاربران نیازی به نصب چندین برنامه روی سیستم خود ندارند و تنها با استفاده از مرورگری که با استاندارد HTML۵ سازگار باشد می توانند از تمام امکانات صوتی، تصویری و فایل های گرافیکی دوبعدی با کیفیت و سرعت بالا استفاده کنند.

تندهوش