چـه غـذاهـایـی قـدمـان را بـلـنـد مـی‌کـنـد؟

بلندی یا کوتاهی قد بیشتر جنبه ژنتیکی دارد و تغذیه فقط در شرایطی که بسیار نامناسب باشد و فرد دچار سوءتغذیه شود، بر رشد قد تاثیر می‌گذارد. بیشتر افرادی که تمایل دارند... قد بلندتری …

بلندی یا کوتاهی قد بیشتر جنبه ژنتیکی دارد و تغذیه فقط در شرایطی که بسیار نامناسب باشد و فرد دچار سوءتغذیه شود، بر رشد قد تاثیر می‌گذارد. بیشتر افرادی که تمایل دارند...
قد بلندتری داشته باشند، سوءتغذیه ندارند بلکه دوست دارند از نظر ظاهری، بهتر باشند.
تغذیه در دوران جنینی و ۳ سال اول زندگی، اهمیت زیادی در رشد قد افراد دارد. به طور کلی چند گروه از موادغذایی بر رشد قد تاثیر دارند؛ «روی» یا «زینک» از موادغذایی است که به‌خصوص اگر قبل از بلوغ مصرف شود، می‌تواند بر رشد قد تاثیر بگذارد. علاوه بر آن، تغذیه کامل شامل گروه‌های مختلف غذایی مانند لبنیات و میوه‌های حاوی ویتامین A مانند طالبی، خربزه، سیب، انگور و مرکبات می‌توانند روی رشد قد تاثیر بگذارند.
برخی والدین تصور می‌کنند اگر فرزندشان شیر بیشتری بخورد، قدش بلندتر می‌شود، در حالی که مصرف شیر هم اندازه دارد و اگر یک نوجوان بیشتر از حد نیازش در روز شیر بخورد، چاق می‌شود و صفحات استخوانی‌اش زودتر بسته خواهند شد. برخی ورزش‌ها مانند والیبال، بسکتبال، شنا و دوچرخه‌سواری با زین بلند هم در رشد قد تاثیر دارند.
تمام موارد ذکرشده صد درصد در افزایش قد تاثیر ندارند و این طور نیست که اگر کسی این موادغذایی را مصرف یا ورزش کند حتما قد بلندی خواهد داشت. یک فرمول تقریبی که تا ۷۰ درصد نتایجش قابل‌استناد است، قد فرزندان را در آینده نشان می‌دهد: اگر قد پدر و مادر را با هم جمع و حاصل را تقسیم بر ۲ و عدد به دست آمده را با ۵/۶ جمع کنیم، قد پسر و اگر از آن ۵/۶ کم کنیم، قد دختر به دست می‌آید.

دکتر مسعود کیمیاگر
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی