چگونه آتل‌بندی کنیم؟

فرض کنید در اتاق نشسته‌اید و در حال مطالعه کتاب مورد علاقه‌تان هستید. ناگهان صدای فریاد کودکتان را می‌شنوید. هراسان به سمت فرزندتان می دوید و می‌بینید که کودک بازیگوش‌تان …

فرض کنید در اتاق نشسته‌اید و در حال مطالعه کتاب مورد علاقه‌تان هستید. ناگهان صدای فریاد کودکتان را می‌شنوید. هراسان به سمت فرزندتان می دوید و می‌بینید که کودک بازیگوش‌تان از میز به پایین سقوط کرده و استخوان ساق پای راستش تغییر شکل داده است.
با توجه به مطالبی که در زمینه چگونگی ارائه کمک‌های اولیه در انواع شکستگی‌ها مطالعه کرده‌اید، اقدام به آتل‌بندی عضو می‌کنید اما نمی‌دانید در آتل‌بندی چه نکاتی را باید رعایت کرد. در این زمان چه می‌کنید؟

● چه باید کرد؟
۱) هنگام آتل‌بندی روبه‌روی مصدوم قرار بگیرید.
۲) اگر زخم باز وجود داشت پیش از بستن آتل آن را استریل، پانسمان و بانداژ کنید. اگر شکستگی از نوع بسته بود با استفاده از کمپرس سرد، درد و تورم را کاهش دهید. برای التیام سریع تر تورم، ناحیه را با باندکشی ببندید.
۳) از یک آتل که به اندازه طول عضو آسیب‌دیده است استفاده کنید. به عنوان یک اصل آتل باید مفاصل بالا و پایین محل شکستگی را بی‌حرکت کند. برای نمونه در شکستگی استخوان ساعد باید مچ دست و مفصل آرنج را بی‌حرکت کنید. در شکستگی استخوان بازو باید شانه و آرنج را بی‌حرکت کنید. در شکستگی استخوان ساق پا باید زانو و قوزک پا را بی حرکت کنید.
۴) سطح آتل را نرم کنید و در صورت امکان در شکستگی‌های ساعد و ساق در دو طرف محل آسیب دیده آتل را قرار دهید. آتل دو طرفه یا ساندویچی، جلوی چرخیدن اندام را می‌گیرد.
۵) آتل را در طرفین شکستگی قرار داده و از قرار دادن آتل روی ناحیه شکسته اجتناب کنید.
۶) جهت بستن آتل به عضو آسیب دیده باید از باندهای نواری، سه گوش یا یک تکه پارچه مقاوم استفاده کنید. باند را بالا و پایین مفاصل ببندید.
۷) آتل را محکم ببندید اما نه آنقدر محکم که جریان خونی که به اندام می‌رود قطع شود.
۸) پیش و پس از آتل‌بندی نبض و حس عضو را بررسی کنید. اگر نبض بعد از آتل‌بندی قطع شد، آتل را آنقدر شل کنید که بتوانید نبض را لمس کنید.
به خاطر داشته باشید که نوک انگشتان دست و پا را جهت بررسی جریان خون از آتل بیرون بگذارید. با فشردن ناخن به حرکت رفت و برگشت خون زیر ناخن توجه کنید. اگر زیر ناخن سفید رنگ است نشانه عدم جریان خون عضو و سفت بودن آتل است.
۹) پس از بی‌حرکت کردن اندام در صورت امکان آن را کمی بالا نگه دارید تا فشار خون به ناحیه آسیب دیده کاهش و خونریزی، درد و تورم کم شود. اگر عضو، نبض نداشت از بالا نگه داشتن عضو اجتناب کنید.
۱۰) در شکستگی‌های لگن و ستون مهره‌ها باید مصدوم را روی یک تخته صاف و مقاوم بخوابانید و ثابت نگه دارید.
توجه:
دررفتگی‌ها و بد شکلی‌های حاصل از شکستگی اعضا را به هیچ عنوان صاف نکنید. زیرا احتمال پارگی عصب و شریان‌های اصلی عضو وجود دارد.
استخوان یا مفصل آسیب دیده را در همان وضعیتی که هست ، آتل بگیرید. در شکستگی دست علاوه بر این‌که عضو را آتل می‌گیرید بازو را با یک دستمال به گردن آویزان کنید و برای کاهش درد، کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهید.