خوب است گاهی خانواده "در خدمت" اعضا باشد

گاهی تمایلات یکی نفر از زوجین با نیازهای زناشویی و یا خانواده اصطکاک پیدا می کند. برای مثال زن می خواهد بعد از فراغت بالی که پیدا کرده است به دانشگاه برود و یا پدر برای ترفیع کاری، …

گاهی تمایلات یکی نفر از زوجین با نیازهای زناشویی و یا خانواده اصطکاک پیدا می کند. برای مثال زن می خواهد بعد از فراغت بالی که پیدا کرده است به دانشگاه برود و یا پدر برای ترفیع کاری، مجبور به تغییر مکان است. اما موضوع مهم آن است که خرج دانشگاه و یا جابجایی پدر نیاز به بودجه روانی و مالی خانواده دارد.
این تغییرات درست است؟ آیا یکی از اعضاء اجازه دارد بخاطر پیشرفت خود زندگی دیگر اعضاء را تحت تاثیر قرار دهد؟
برای هر پیشرفتی تغییر، لازم و ضروری است. وقتی دونفر بایکدیگر ازدواج می کنند و بچه دار می شوند، از آن به بعد یک واحد چند عضوی را ایجاد می کنند. واحدی که برای بقاء بایستی منعطف باشد و به عناصر خود در زمان های مختلف حساس و پاسخ گو باشد، چرا که هر عنصر در نهایت بر کل مجموعه تاثیر می گذارد.
اگر بعضی از اعضاء خانواده به خواسته هایشان نرسند، هیچ رابطه ای دوام نخواهد آورد و اعضاء به سطح شکوفایی نمی رسند. برای مثال مادری که سال ها برای استحکام زندگی، با تمام وجود مایه گداشته است و از بسیاری خواسته های شخصی فاصله گرفته است، گاهی نیاز به یک خودیابی و بازیابی جدید دارد. نیاز دارد به استعدادها و خواسته هایی که برای زندگی مشترک از آنها دست کشیده است، جواب مثبت بدهد. در واقع یک عضو بعد از خدماتی که ارائه داده است، در زمانی دیگر خدمات دریافت می کند، خوب است که روابط یک خانواده، گاهی " در خدمت " اعضاء باشد.
نکته مهم بده بستانی است که در چرخه خانواده باعث رشد همگان می شود. یکی فداکاری می کند تا دیگری پیشرفت کند و در زمانی دیگر پاسخ زحمات خود را می گیرد.
اما چیزی که بسیار مهم است حفظ تعادل در مناسبات بین فردی است. بایستی از مقدار خواسته و تاثیر آن بر چرخه آگاه باشید، به خواسته هایی که فشار زیادی بر خانواده وارد می کند و یا برای شما فایده کمی به بار می آورد، بیشتر دقت کنید.