بچـه‌ها چرا گـاز می‌گـیرند؟

گازگرفتن یک رفتار پرخاشگرانه اکتسابی است که کودک برای ابراز خشم فیزیکی به اطرافیان نشان می‌دهد... هرگاه کودکان از اطرافیان خود ناراحت باشند، برای آنکه خشم خود را کنترل کنند …

گازگرفتن یک رفتار پرخاشگرانه اکتسابی است که کودک برای ابراز خشم فیزیکی به اطرافیان نشان می‌دهد...
هرگاه کودکان از اطرافیان خود ناراحت باشند، برای آنکه خشم خود را کنترل کنند یا ناراحتی خود را کاهش دهند به دلیل آنکه از نظر جسمی ضعیف هستند، سعی می‌کنند از روش‌های گوناگون برای ابراز این خشم استفاده کنند و گازگرفتن یکی از روش‌های تدافعی برای کودکان محسوب می‌شود. کودکان در سنین مختلف، اقدام به گازگرفتن می‌کنند که این عمل به سن آنها بستگی دارد. گازگرفتن کودکان ۵ تا ۷ ماهه اغلب به دلیل ناراحتی‌ای که در اطراف دهانشان وجود دارد، اتفاق می‌افتد. در این زمان معمولا کودک می‌خواهد دندان دربیاورد و برای کم‌کردن درد سعی می‌کند انگشت یا پستان مادر را هنگام شیردهی گاز بگیرد اما هر چه سنش بالاتر می‌رود، این رفتار جنبه پرخاشگری بیشتری به خود می‌گیرد که اگر به‌خودی‌خود رفع نشود، باید به فکر درمان بود.
گازگرفتن در کودکان شاید به مرور زمان باعث مشکلات رفتاری نشود اما کودکانی که مرتب گاز می‌گیرند یا سایر رفتار‌های خشونت‌آمیز از خود نشان می‌دهند، به‌خصوص زمانی که بزرگ‌تر از ۳ سال هستند، ممکن است دچار مشکلات عاطفی یا بالینی باشند که به درمان خاص نیاز دارد.
والدین و اطرافیان کودکی که هنگام عصبانیت خشم خود را با گازگرفتن مهار می‌کند، بهتر است به رفتارهای او بی‌توجه باشند و سکوت کنند و اگر کودک قصد مجروح‌کردن یا صدمه‌زدن به خود و دیگری را داشت، او را محکم در آغوش بگیرند. بهتر است در مواقعی که کودک آرام است، برایش در مورد رفتار بدش توضیح داد و به او فهماند که در صورت تکرار این عمل، وسایل بازی‌ای که دوست دارد، از او گرفته خواهد شد و اگر رفتاری خوب داشته باشد، برایش پاداش در نظر می‌گیرند.

دکتر فهیمه قبیتی
متخصص روان‌شناسی اجتماعی