رایانه خود را بشناسید

سیستم‌های کامپیوتری امروزه با استفاده از سخت افزارهای مختلف و نرم افزارهای گوناگون مورد استفاده کاربران قرار می گیرند. کارایی هر یک از این سیستم‌ها با توجه به نوع سخت‌افزار …

سیستم‌های کامپیوتری امروزه با استفاده از سخت افزارهای مختلف و نرم افزارهای گوناگون مورد استفاده کاربران قرار می گیرند. کارایی هر یک از این سیستم‌ها با توجه به نوع سخت‌افزار و سیستم عامل‌های نصب شده روی آنها متفاوت است . در صورتی‌که بخواهید سیستم‌های یک سازمان را به نحو مطلوبی مدیریت کنید باید با جزییات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هریک آشنایی کافی داشته باشید.
روش‌های مختلفی وجود دارد که توسط آنها می‌توان به مشخصات سیستم‌های کامپیوتری پی برد. در سیستم عامل‌های حال حاضر دستورات و منوهایی برای مشاهده جزییات سیستم در نظر گرفته شده‌اند (به عنوان مثال در ویندوز کافیست دستور msinfo۳۲ را در پنجره ی Run اجرا کنید) ولی هیچ‌یک اطلاعات جامع و متمرکزی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. به همین دلیل شرکت‌های مختلف برای انجام این فرآیند و دسترسی به اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتر نرم افزارهایی تولید کرده‌اند. از نمونه این نرم‌افزارها می‌توان به HARDiNFO، تولیدی شرکت Ultimate Systems اشاره کرد.
این نرم افزار دارای دو نسخه متفاوت حرفه‌ای و تجاری است که هر دو دارای امکانات بی‌شماری هستند. دسترسی به اطلاعات مختصری از سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم در یک نگاه، مانیتورینگ در محیط شبکه، لیست جامع مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اطلاعات کامل در مورد بعد ویدیویی سیستم ، اطلاعات کامل در مورد شبکه ، تنظیمات سخت‌افزاری مرتبط با رجیستری، افزایش قدرت و کارایی سیستم، نمایش وضعیت محیطی سیستم مانند درجه حرارت، ولتاژ، وضعیت فن‌ها، قدرت CPU و مقاوت‌های سیستم خنک کننده و سازگاری با نسخه های مختلف ویندوز از امکانات این نرم افزار بوده و می‌تواند برای مدیران آی تی شرکت‌های کوچک و بزرگ کاربردهای زیادی داشته باشد.
Hardinfo، اولین نرم‌افزاری به حساب می‌آید که توسط آن می‌توان با جزئیات کلیه سیستم‌های موجود در یک شبکه آشنا شد بدون آنکه نیاز به نصب آن در کلیه سیستم‌ها داشته باشید. نسخه سازمانی پیش فرض نرم‌افزار می‌تواند تا ۲۰ سیستم موجود در شبکه را شناسایی کند. به‌علاوه با استفاده از این نسخه می‌توانید، به تست و بررسی پردازنده، هارد دیسک و حافظه اصلی سیستم خود پرداخته و میزان کارایی و سرعت این قطعات را بررسی کنید. پس از بدست آوردن جزییات و نتایج تست‌ها می‌توانید آن‌ها را با پسوندهای HTML، Text ،BMP و JPEG ذخیره کنید.