غذاهای تکمیلی برای شیرخواران

غذاهای تکمیلی برای شیرخواران بهتر است از پایان ۶ ماهگی شروع شوند چون مواد موجود در شیر مادر شامل املاح و ویتامین‌ها تا ۶ ماهگی برای رشد و نمو نوزادان کافی است اما از ۶ ماهگی …

غذاهای تکمیلی برای شیرخواران بهتر است از پایان ۶ ماهگی شروع شوند چون مواد موجود در شیر مادر شامل املاح و ویتامین‌ها تا ۶ ماهگی برای رشد و نمو نوزادان کافی است اما از ۶ ماهگی به بعد به‌علت رشد کودک شیر مادر کافی نیست. غذای تکمیلی کودکان باید حاوی مواد پروتئینی، مواد قندی و چربی برای تامین کالری بوده و در عین حال حاوی انواع ویتامین‌ها، ریز مغذی‌ها مانند آهن، روی و سایر مواد باشد.
بهترین مواد برای شروع غذای کمکی ابتدا به‌صورت فرنی یا پوره است؛ به این صورت که آرد برنج را با شیر مادر مخلوط می‌کنیم و به‌صورت فرنی از ۲ قاشق مربا‌خوری برای کودکان شروع کرده و به‌تدریج آن را زیاد می‌کنیم. پس از یک هفته می‌توانیم بادام را هم به‌صورت حریره به کودک بدهیم. به این صورت که ۲ تا ۳ بادام را پس از خیس کردن پوست بگیریم و با شیر مادر و آرد برنج مخلوط کنیم. از ۶ ماهگی می‌توانیم از این فرنی‌ها به بچه‌ها بدهیم.
پس از یک هفته، تغذیه با سوپ را آغاز می‌کنیم که ابتدا کمی برنج، یک عدد هویج و حدود ۱۰۰ گرم ماهیچه را با هم خوب می‌پزیم و به‌مدت ۲۰ دقیقه صاف کرده و سپس میکسر کرده به کودک می‌دهیم. از این سوپ بین ۶ تا ۸ قاشق غذاخوری می‌توانید به شیرخوار بدهید. اگر کودک شما تمایل داشت تا روزی ۲ بار هم می‌توانید از این سوپ به‌عنوان ناهار و شام استفاده کنید. در مرحله بعدی تغذیه کودک، از پوره میوه‌ها مثل پوره سیب، موز و در فصل تابستان برای رفع یبوست کودک از پوره هلو یا گلابی به اندازه ۲ تا ۳ قاشق مربا‌خوری استفاده می‌کنیم.
از ۸ ماهگی به بعد برای صبحانه از مقدار کمی زرده تخم مرغ شروع کرده و آن را به همراه چای بیسکویت و نان سنگک نرم شده به کودک می‌دهیم در عین حال می‌توانیم از ۷ ماهگی به بعد در سوپ کودک از حبوبات، ماش، سیب زمینی و حتی اسفناج و گوجه فرنگی هم به‌تدریج استفاده کنیم. به یاد داشته باشید هرگز در سوپ کودک نمک نریزید و برای مزه دار کردن از چند قطره لیموترش استفاده کنید. از ۸ ماهگی به بعد ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری ماست به‌صورت دسر به کودک بدهید.


ایده آل
باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir