عامل بیماری ایدز

عامل بیماری ایدز ویروسی است به نام HIV: برای اولین بار در تابستان سال ۱۹۸۱ پنج مرد هم جنس باز آمریكایی در اثر عفونت ریوی با یك میكروب غیر معمول و به دنبال آن ۲۶ نفر دیگر به دلیل نوعی …

عامل بیماری ایدز ویروسی است به نام HIV:
برای اولین بار در تابستان سال ۱۹۸۱ پنج مرد هم جنس باز آمریكایی در اثر عفونت ریوی با یك میكروب غیر معمول و به دنبال آن ۲۶ نفر دیگر به دلیل نوعی سرطان پوست نادر فوت نمودند. این موضوع توجه دانشمندان را به وجود نوعی نقص ایمنی اكتسابی و قابل سرایت مطعوف كرد. در سال ۱۹۵۳ عامل مولد بیماری كشف شد .
بدن انسان دارای یك سیستم دفاعی قوی می باشد كه از اجزای مختلف تشكیل شده است و مهمترین جز آن سلول های سفید خون یا همان گلبول های سفید می باشد. وظیفه این گلبول های مبارزه با عوامل بیماری زا و نابود كردن آن ها است در صورت بروز بیماری های مختلف این گلبول ها به همرا مواد و ابزار دفاعی و خاص از تكثیر و رشد عوامل بیماری زا جلوگیری به عمل آورده و این عوامل رانابود می سازند، ولی در بیماری ایدز گلبول های سفید مستقیما مورد هجوم ویروس HIV قرار می گیرند به علت قدرت فوق العاده این ویروس در اجرای مانورهای استتار تخریت تكثیر و تغییر شكل گلبولهای سفید در این نبرد مغلوب شده و به تدریج از تعداد این سلولها در خون كاسته می شود. در این حالت فرد بسیار ضعیف شده و به محض تماس با عوامل بیماری زا به دلیل انهدام سیستم ایمنی دچار عفونت های وخیم و كشنده می گردد . از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان بروز علایم بیماری و ورود به مرحله ایدز ۱۶-۱۰ سال طول می كشد در طی این دوران فرد اگر چه از نظر ظاهری علامتی ندارد ولی قادر به انتقال بیماری به سایرین می باشد .