شهر چیست؟ شهرساز کیست؟

شهر مجموعه‌ای از ترکیب عوامل طبیعی، اجتماعی و محیط‌های ساخته شده توسط انسان است که در آن جمعیت ساکن متمرکز شده است. جمعیت در این مجموعه به طور منظمی درآمده و آداب و رسومی را …

شهر مجموعه‌ای از ترکیب عوامل طبیعی، اجتماعی و محیط‌های ساخته شده توسط انسان است که در آن جمعیت ساکن متمرکز شده است. جمعیت در این مجموعه به طور منظمی درآمده و آداب و رسومی را برای خود ابداع کرده است.


● شهرسازی چیست؟
مجموعه روش‌ها و تدابیری که متخصصان امور شهری به‌وسیله آن شهرها را بهتر می‌سازند به شهرسازی یا علم تنسیق شهرها شهرت دارد. از دیدگاه دیگر، شهرسازی عبارت است از مطالعه، طرح‌ریزی و توسعه شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی.
تاریخچه و خاستگاه شهرسازی
۱) لوکوربوزیه معتقد است: آغاز شهرسازی معاصر مربوط به پایان قرن هفدهم، در دوران لویی چهاردهم است و او را نخستین شهرساز دنیای غرب بعد از تمدن روم می‌داند.
۲) زیگفرید معتقد است: آغاز شهرسازی معاصر به سال‌های آخرین قرن شانزدهم بر می‌گردد - یعنی دوره پاپی سیکستوس پنجم – که وی را اولین شهرساز مدرن می‌داند.
۳) زیرلو معتقد است: نظام جدید خانه‌سازی در حومه‌ها که امکان جدایی یک نفر از همسایه‌اش را میسر می‌کند، ترجمان تجملی خانه‌های بشر اولیه است.


● شهرساز کیست؟
در حقیقت شهرسازی یا طرح و برنامه‌ریزی شهری عبارت است از دو پدیده محیط و انسان که در کنار هم جوامع زیستی را به وجود آورده‌اند. شهرساز به ایجاد رابطه‌ای منطقی بین انسان و محیط‌زیست مبادرت می‌کند. امروزه متخصصان شهرسازی در زمینه مسایل شهرسازی در دو رشته اصلی برنامه‌ریزی شهری (Urban planning) و طرح ریزی شهر (Urban Design) به ایفای نقش می‌پردازند.