فیبرها را فراموش نکنید

امروزه بیماری دیابت، به سبب بروز فزاینده و بسیاری از عوارض زیان‌بخش ناشی از آن به مشکل عمده تندرستی بشر تبدیل شده است. عوارض شایع بیماری دیابت عبارتند از مرض قلبی، سکته مغزی، …

امروزه بیماری دیابت، به سبب بروز فزاینده و بسیاری از عوارض زیان‌بخش ناشی از آن به مشکل عمده تندرستی بشر تبدیل شده است. عوارض شایع بیماری دیابت عبارتند از مرض قلبی، سکته مغزی، آسیب رسیدن به دید، مشکلات کلیوی و آسیب‌های عصبی (که به بی‌حسی دست‌ها و پاها و ناتوانی جنسی در مردان می‌انجامد). نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه کسی به عوارض دیابت دچار خواهد شد. با این حال، نگه داشتن میزان گلوکز خون در حد طبیعی، در پیشگیری و تعویق ناراحتی‌ها، بسیار تاثیر‌گذار است.

● رژیم غذایی حاوی فیبر گیاهی فراوان، مفید است
فیبرهای گیاهی را زیاد مصرف کنید. این موضوع را قبلا شنیده‌اید. ولی آیا می‌دانید که این ماده غذایی چه اهمیت بسزایی برای مبتلایان به دیابت دارد؟
ثابت شده است فیبر گیاهی در تنظیم مقدار گلوکز خون فایده دارد؛ چراکه جذب قند را کند می‌کند و باعث می‌شود مقدار گلوکز مبتلایان به بیماری مزبور به حد مطلوب برسد. رژیم غذایی حاوی فیبرهای گیاهی نیز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را می‌کاهد. احتمال دچار شدن افراد به این‌گونه بیماری، یک‌سوم کمتر از آنهایی است که مصرف‌شان از این بابت ناچیز است.
چنین فیبری بیشتر در میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌های کامل و گیاهان بنشنی (حبوبات) یافت می‌شوند. چنین فیبر‌هایی به دو دسته تقسیم می‌شوند و هر دو قسم‌شان نقش مهمی در کمک به جذب کند قند بر عهده دارند.
فیبر نامحلول، مقدار افزایش گلوکز خون را هنگام تشکیل لایه نفوذناپذیری که دستگاه گوارش آن را می‌شکند تا کربوهیدرات را آزاد سازد، کند می‌کند.
فیبر گیاهی در آب حل می‌شود تا «ژل گراندو» را به وجود آورند. این ژل به موادی همچون کربوهیدرات می‌چسبد و هر بار مقدار جذب‌شده در روده را می‌کاهد. این عمل به جلوگیری از پیدایش خارچه‌ها در میزان گلوکز خون و نیز تقلیل مقدار انسولین کمک می‌کند.
مقدار هرگونه فیبر گیاهی در مواد غذایی گوناگون متفاوت است. بنیاد تغذیه بریتانیا مصرف چند نوع فیبر گیاهی فراوان را برای دستیابی به فواید تندرستی بهینه توصیه می‌کند.

● چقدر فیبر گیاهی باید استفاده کنیم؟
انجمن دیابت آمریکا (ای.دی.ای) مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر گیاهی را برای مبتلایان بزرگسال بیماری قند تجویز می‌کند که این مقدار برابر با مصرف افراد سالم است. به هر حال، پژوهش‌ها حاکی از آن است که جذب روزی ۵۰ گرم فیبر می‌تواند تنظیم گلوکز خون را بهبود بخشد و مقادیر کلسترول را در افراد مبتلا به مرض قند نوع دو کاهش دهد. به موجب پژوهش‌های صورت‌گرفته در آلمان، مصرف روزانه ۲۵ گرم فیبر گیاهی خطر ابتلا به بیماری یادشده را در مقایسه با جذب روزی ۱۲ تا ۱۴ گرم، یک‌چهارم می‌کاهد. ما می‌توانیم با تغییر گزینه‌های خوراکی خود و استفاده از مواد غذایی دارای فیبر گیاهی بیشتر، بر میزان مصرف فیبر گیاهی‌مان بیفزاییم. به هر حال، با توجه به سبک زندگی امروزین، خوردن پیوسته غذاهای سرشار از فیبر گیاهی، به ویژه در بیرون از خانه، دشوار است. در چنین حالتی، افزودن فیبر گیاهی مکمل به منظور دسترسی به مقدار مصرف ضروری هر روزه یاری می‌کند.

Health & Beauty, Dec.۲۰۱۰
ترجمه: ابوالفضل امیردیوانی