ویکی‌ دنیای بی‌حد و مرز اطلاعات

ویکـــی‌ها، مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها هستند که بازدیدکنندگان آنها حتی گاهی بدون نیاز به ثبت‌نام و به صورت کاملا ناشناس می‌توانند مطالب موجود در این سایت‌ها را ویرایش کرده، …

ویکـــی‌ها، مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها هستند که بازدیدکنندگان آنها حتی گاهی بدون نیاز به ثبت‌نام و به صورت کاملا ناشناس می‌توانند مطالب موجود در این سایت‌ها را ویرایش کرده، مطالبی را به آن بیفزایند یا حتی بخش‌هایی از آن را حذف کنند. هاوارد (وارد)‌ کانینگهام از برنامه‌نویسان آمریکایی است که نخستین ویکی را راه‌اندازی کرد و به این ترتیب نام خود را به عنوان یکی از افرادی که دنیای اینترنت را دگرگون ساختند، به ثبت رساند. او این ویکی را «ویکی ویکی‌وب» نامگذاری کرد. ویکی ویکی نام یکی از خطوط اتوبوسرانی فرودگاهی جزیره‌ هاوایی و در زبان مردم هاوایی به معنی بدو بدو است. ویکی‌پدیا ازجمله مشهورترین ساختارهای کاربردی برنامه ویکی است که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است.
در حقیقت در دنیای امروز که همه در تلاش هستند تا با داشتن حق انحصار یک برنامه یا نوآوری منافع مالی زیادی را از آن خود سازند، وارد کانینگهام دسترسی رایگان به منابع اطلاعاتی و علمی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک کرده است. وقتی او اندیشه نوشتن برنامه‌ای با چنین قابلیت‌هایی را در سر می‌پروراند، هرگز تصور نمی‌کرد روزی به عنوان یکی از مهم‌ترین افراد در زمینه ایجاد تغییر و تحول در دنیای اطلاعات شناخته شود. او بر این باور بود که گویا انسان‌ها فراموش کرده‌اند قرار است کامپیوترها در خدمت انسان‌ها باشند نه این که انسان‌ها اختیار خود را به کامپیوترها واگذار کنند. به این ترتیب نخستین ویکی در ۲۵ مارس ۱۹۹۵ / نوروز ۱۳۷۴ متولد شد .
به‌رغم این که در ابتدا تصور می‌شد اینترنت شبیه به یک مرکز تجاری بزرگ برای عرضه و فروش کالاهای مختلف باشد، اما ایجاد تغییرات و تحولاتی همچون راه‌اندازی ویکی‌ها نشان داد اینترنت می‌تواند فراتر از اینها قدم برداشته و زمینه‌ای مناسب را برای همکاری و مشارکت کاربران در جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات فراهم کند و به این ترتیب امروزه ویکی‌ها به مکانی برای گردهمایی افرادی از گوشه و کنار این دنیای بزرگ و ایجاد یک منبع اطلاعاتی ارزشمند تبدیل شده‌اند. به کمک چنین وب‌سایت‌هایی در هر جای دنیا که باشید و تنها با استفاده از یک کامپیوتر و دسترسی به اینترنت می‌توانید در جهت درج یا ویرایش اطلاعات ثبت شده نوع بشر مشارکت داشته باشید و در تکمیل پروژه بزرگ ثبت دانش، نقش موثری ایفا کنید. ویکی‌پدیا امروزه مجموعه‌ای از اطلاعات مختلف است که با همکاری گروه بزرگی از کاربران اینترنتی شناخته شده یا ناشناس دائما به روز می‌شود و به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین دایره‌المعارف‌های اینترنتی ایجاد شده است که حتی شما نیز می‌توانید آن را ویرایش کنید.

منبع: wikipedia
cz.com