۲۲ اوت سال ۱۹۰۴ میلادی ـ معمار اصلاحات چین متولد شد

۱۰۷ سال پیش در روز ۲۲ اوت سال ۱۹۰۴ میلادی دنگ شیائو پینگ ، رهبر چین و معمار اصلاحات این کشور پهناور و پرجمعیت در یک روستای دور افتاده سیچوان به نام پایفانگ در حنوب غربی چین متولد …

۱۰۷ سال پیش در روز ۲۲ اوت سال ۱۹۰۴ میلادی دنگ شیائو پینگ ، رهبر چین و معمار اصلاحات این کشور پهناور و پرجمعیت در یک روستای دور افتاده سیچوان به نام پایفانگ در حنوب غربی چین متولد شد.
خانواده او زمیندار بودند.در دوران نوجوانی دنگ شیائو پینگ دوره فئودالیسم در چین خاتمه یافت.در سال ۱۹۲۰ میلادی دنگ ۱۶ ساله به همراه ۸۲ جوان دیگر برای تحصیل به فرانسه رفت.
دنگ در سال ۱۹۳۵ میلادی در راهپیمایی بزرگ همراه با مائو تسه تونگ و چوئن لای شرکت داشت.به زودی او عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست می شود.
پس از تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ میلادی دنگ به مقام معاون نخست وزیر منصوب شده و به یکی از چهره های اصلی نسل اول رهبران جمهوری خلق چین مبدل شد.
دنگ شیائو پینگ زندگی سیاسی پرنوسانی را پشت سر گذاشت. در جریان انقلاب فرهنگی چین در نیمه سال های دهه ۱۹۶۰ تا اوایل سال های دهه ۱۹۷۰ میلادی او مغضوب و زندانی شد.
در سال ۱۹۷۳ میلادی دنگ دوباره دعوت به کار شد و تا سال ۱۹۷۵ میلادی تصدی مقام های مهمی در حزب کمونیست ، دولت و ارتش را به عهده داشت.
در بهار سال ۱۹۷۶ میلادی باردیگر مغضوب شده و در سن ۷۲ سالگی از کلیه مقام هایش معزول می شود.
پس از مرگ مائو در سپتامبر سال ۱۹۷۶ میلادی و سقوط «باند ۴ نفره» که نمایندگان جناح چپ افراطی بودند دنگ شیائو پینگ بار دیگر به صحنه سیاسی کشور چین بازگشت.
او ستون نسل دوم رهبران چین محسوب می شد و به معمار اصلاحات اقتصادی کشور و فردی که درهای چین را به روی خارچ باز کرد مبدل شد.
به این ترتیب ، در روز ۲۲ اوت سال ۱۹۰۴ میلادی دنگ شیائو پینگ رهبر چین و معمار اصلاحات این کشور پهناور که پرجمعیت ترین کشور جهان است در یک روستای دورافتاده سیچوان در جنوب غربی چین متولد شد.
او یک زندگی سیاسی پرنوسان را پشت سر گذاشت اما در ۲۰ سال آخر عمرش رهبر بلامنازع چبن بود که توانست درهای این کشور به روی خارج گشوده و دست به اصلاحات وسیع اقتصادی بزند.
دنگ شیائو پینگ در روز ۱۹ فوریه سال ۱۹۹۷ میلادی در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

بهرام افتخاری