نیروگذاری روانی و نیروگذاری بازداشتی

● تئوری محرک های فروید زیگموند فروید در این تئوری روانکاوی شخصیت عنوان می کند که انرژی روحی- روانی توسط شهوت جنسی تولید می شود. اما این انرژی روانی چطور استفاده می شود؟ طبق نظریات …

● تئوری محرک های فروید
زیگموند فروید در این تئوری روانکاوی شخصیت عنوان می کند که انرژی روحی- روانی توسط شهوت جنسی تولید می شود. اما این انرژی روانی چطور استفاده می شود؟
طبق نظریات فروید، این انرژی از طریق وسایل بیولوژیکی که محرک ها نامیده می شوند، آزاد می شود. یک محرک دو قسمت دارد:
۱) یک نیاز بیولوژیکی
۲) یک نیاز روانی.
برای مثال، گرسنگی منجر به دو نیاز جسمی برای غذا و روانی برای خوردن می شود. این دو نیرو در کنار هم برای تشکیل محرکی به غذاخوردن درمواقع نیاز کار میکنند.
فروید عقیده داشت که انسانها مداوماً انرژی روانی تولید می کنند اما فقط یک میزان مشخص از آن برای مصرف در هر زمان در دسترس است. سپس این انرژی روانی توسط سه مولفه شخصیت مصرف می شود: نفس، ضمیر و وجدان. نفس اولین محلی است که کلیه این انرژی های روانی را می توان یافت. نفس مسئول برآورده کردن نیازها و امیال ابتدایی انسان با فرایندهای اولیه می باشد. این انرژی سرانجام به قسمت های والاتر شخصیت که ضمیر و وجدان هستند منتقل می شود.

● نیروگذاری روانی
گذاشتن انرژی روی یک شیء، ایده، یا یک شخص، نیروگذاری روانی نامیده می شود. اما ازآنجاکه نفس قادر به تشخیص بین یک تصویر ذهنی و واقعیت نیست، منجر به عمل مستقیم برای برآورده کردن یک نیاز نخواهد شد. نفس فقط می تواند تصویری از آن شیء مطلوب می سازد که به طور موقت ارضاءکننده است اما در طولانی مدت قادر به برآورده کردن آن نیاز نیست. برای مثال، شخصی که گرسنه است به جای اینکه واقعاً غذا بخورد، یک تصویر ذهنی از غذای مورد علاقه خود می سازد.
به همین دلیل، ضمیر می تواند بخشی از این انرژی را که توسط نفس پراکنده شده است، تسخیر کند. وقتی این انرژی با یک فعالیت مربوط به ضمیر همراه می شود، به آن نیروگذاری روانی ضمیر گفته می شود. این پراکندگی انرژی به دنبال فعالیت هایی خواهد بود که با آن نیاز در ارتباط باشند. برای مثال، فرد ممکن است هنگام گرسنگی یک کتاب آشپزی بخرد یا یک برنامه آشپزی را در تلویزیون نگاه کند.

● نیروگذاری بازداشتی
به خاطر داشته باشید که نفس قادر به تمایز بین واقعیت و خیال نیست. به همین دلیل ممکن است به طرقی رفتار کند که غیرواقعی است و از نظر اجتماع قابل قبول نمی باشد. خوشبحتانه، ضمیر برای بازداشتن عملکردهای غیرمنطقی، غیراخلاقی و غیرقابل قبول هم عمل می کند. این نیروگذاری بازداشتی نام دارد و درجهت جلوگیری و سرکوب نیروگذاری های روانی عمل می کند.
سرکوب و واپس زنی یکی از معروفترین نیروگذاری های بازداشتی است. سرکوب برای جلوگیری از وارد شدن اعمال، افکار یا رفتارهای نامطلوب به آگاهی هوشیارانه عمل می کند. اما، سرکوب کردن این تمایلات نفسانی نیاز به مقادیر بسیار زیادی انرژی دارد. ازآنجاکه فقط مثدار معینی انرژی برای مصرف در دسترس است، سایر فرایندها با مصرف انرژی توسط نیروگذاری بازداشتی کندتر یا متوقف می شوند.