بدون شکستن چیزی خانه عوض کنید!

شاید نتوانید به سرعت وسایل‌تان را برای اسباب‌کشی آماده کنید اما با داشتن این برنامه می‌توانید از مدت‌ها قبل خودتان را آماده این کار سخت کنید. اسباب‌کشی مشکل بزرگ تمام خانواده‌هاست …

شاید نتوانید به سرعت وسایل‌تان را برای اسباب‌کشی آماده کنید اما با داشتن این برنامه می‌توانید از مدت‌ها قبل خودتان را آماده این کار سخت کنید. اسباب‌کشی مشکل بزرگ تمام خانواده‌هاست و در جریان آن علاوه‌بر این‌که بیش‌از حد خسته می‌شوید، ضرر زیادی به وسایل‌تان می‌زنید و یک ماه قبل و بعد از آن زندگی مرتبی ندارید. با چند راهکار می‌شود این کار سخت را قابل تحمل کرد. شما باید از مدتی قبل بدانید چه زمانی قرار است نقل‌ مکان کنید و با توجه به آن و با داشتن یک زمان‌بندی منظم و برنامه‌ریزی مرحله به مرحله، آرام‌آرام کار بسته‌بندی و جمع‌آوری وسایل را انجام دهید.

▪ ۲ ماه قبل
- مرتب و تمیز کردن: دور خانه بگردید و تصمیم بگیرید کدام وسیله را می‌خواهید نگه دارید و از شر کدام یک می‌خواهید خلاص شوید. علاوه‌بر این فکر کنید کدام وسیله به بسته‌بندی خاص نیاز دارد.
- تحقیق کنید: در مورد شرکت‌های حمل‌و‌نقل تحقیق کنید و یک برآورد قیمت داشته باشید. انتخاب یک شرکت مناسب در یکی، دو روز آخر ممکن نیست.
- لیست درست کنید: یک لیست از تمام وسایلی که قرار است جابه‌جا کنید تهیه کنید تا چیزی از قلم نیفتد.
- مدارک را منظم کنید: سوابق تحصیلی مدرسه، سندها، شناسنامه‌ها، مدارک پزشکی و کل مدارک مهم خانواده را در یک کیف بگذارید تا در حمل‌ونقل آن‌ها را گم نکنید.

▪ یک هفته قبل
- جمع کردن را ادامه دهید: غیر از وسایل ضروری مثل یخچال، ظروف دم‌دستی و لباس‌هایی که می‌پوشید، تمام چیزهای دیگر را بسته بندی کنید. برای لباس‌ها می‌توانید از چمدان‌های خالی استفاده کنید.

▪ روز قبل
- قطعی کنید: با شرکت حمل و نقل تماس بگیرید و زمان را مشخص کنید.
- فریزر را از برق بکشید: در این روز دیگر لازم نیست چیزی در یخچال و فریزر شما باشد.
- جمع کردن نهایی: یک دست لباس برای پوشیدن در روز اسباب‌کشی کنار بگذارید و بقیه وسایل و ظروف را جمع کنید.

● چه زمانی چکار کنیم؟
▪ یک ماه قبل
- شرکت حمل‌و نقل را انتخاب کنید: تاریخ اسباب‌کشی را با آن چک کنید و روی هزینه به توافق برسید.
- بسته‌بندی را شروع کنید: از چیزهایی که کمتر از آنها استفاده می‌کنید شروع کنید. مثلا جعبه‌ابزار یا وسایل اسکی. روی هر بسته بنویسید در آن چیست و آیا برای حمل آن توصیه خاصی لازم است یا نه.
- بسته بندی نکنید: وسایلی مثل طلا و جواهرات و مدارک را باید خودتان حمل کنید. به هیچ وجه آنها را در کارتن‌ها بسته‌بندی نکنید.

▪ ۶ هفته قبل
- وسایل لازم را سفارش دهید: شما برای اسباب‌کشی به تعدادی کارتن خالی در اندازه‌های مختلف نیاز دارید. هر گروه از وسیله ها به کارتن خاصی نیاز دارند که می‌توانید آنها را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. علاوه‌براین به طناب، چسب نواری پهن، تعدادی روزنامه و تکه پارچه برای پیچیدن دور شکستنی‌ها هم نیاز دارید.
- دور ریختنی‌ها را دور بریزید: مصرف چیزهایی که نمی‌خواهید جابه‌جا کنید را شروع کنید مثلا شروع به مصرف غذاهای فریزر کنید و تا جایی که می‌توانید مواد‌غذایی جدید نخرید.
- اندازه بگیرید: درصورت امکان ابعاد خانه جدید خود را اندازه بگیرید و با خانه‌ای که الان در آن هستید مقایسه کنید. با این روش می‌توانید برآورد خوبی از وسایلی که نباید ببرید داشته باشید.
- آدرس‌تان را عوض کنید: به بانک و مراکز مهم دیگر مثل دانشگاه یا مدرسه بچه‌ها بروید و آدرس پستی خود را عوض کنید. مجله‌هایی که مشترک هستید هم باید از تغییر آدرس شما مطلع باشند. به صاحبخانه جدید بسپارید نامه‌های پستی‌تان را برای‌تان نگه‌دارد.

▪ ۲ هفته قبل
- ماشین را تعمیر کنید: اگر از شهری به شهر دیگر اسباب‌کشی می‌کنید، لازم است ماشین را برای سرویس به تعمیرگاه بدهید تا در راه برای شما مشکلی پیش نیاید.
- پس بگیرید: اگر وسیله‌ای را به کسی امانت داده‌اید یا در بانک نزدیک تان چیزی را به امانت سپرده‌اید، آنها را تحویل بگیرید.

▪ روز اثاث‌کشی
- نظارت کنید: مواظب کارگرها باشید تا کارتن‌هایی که مواظبت می‌خواهند درست جابه‌جا شوند.
- درست نگاه کنید: در نهایت در خانه خالی بگردید، تمام کمدها و کابینت‌ها را باز کنید تا چیزی جا نماند.

مجله سیب سبز