تأثیر روزه بر پوست، نقش آب

بیشتر افراد تصور می‌کنند به مقدار کافی آب نوشیدن تنها برای سلامت اندام‌های داخلی مانند کلیه‌های‌شان مفید است در صورتی‌که کمبود آب در بدن می‌تواند مشکلات جدی در پوست ایجاد …

بیشتر افراد تصور می‌کنند به مقدار کافی آب نوشیدن تنها برای سلامت اندام‌های داخلی مانند کلیه‌های‌شان مفید است در صورتی‌که کمبود آب در بدن می‌تواند مشکلات جدی در پوست ایجاد کند.
به‌طوری که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات ناشی از کمبود آب خشکی پوست است. درواقع ارتباط مستقیم و تنگاتنگی بین مصرف آب و مایعات در بدن و ابتلا به خشکی پوست وجود دارد. یعنی اگر مصرف روزانه آب در افراد پایین باشد، زمینه خشک‌شدن پوست و ابتلا به چروک‌های عمیق پوستی برای او به وجود می‌آید. از طرف دیگر، مصرف به اندازه آب برای انجام بسیاری از فعل‌وانفعالات پوستی لازم است که البته بیشترشان باید در محیط‌هایی مرطوب‌تر صورت بگیرند. مکانیسم خشکی پوست در اثر کمبود آب بدن به این صورت است که سلول‌های پوستی نمی‌توانند آب را در خود نگه دارند و این مساله می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های دیگری از جمله اگزما باشد. این ۳ عامل یعنی کمبود آب بدن، خشکی پوست و ابتلا به اگزما ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.
نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد و شاید سوال خیلی از افراد در این روزهای نزدیک به ماه مبارک رمضان باشد هم این است که چطور می‌توان در این روزهای گرم تابستان روزه گرفت و آب ننوشید و با مشکلات پوستی هم مواجه نشد؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. اول اینکه شما باید در وعده سحری و افطاری و فاصله بین افطار تا سحر ‌تا می‌توانید آب و خوراکی‌های آبداری مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف کنید. دوم اینکه تا می‌توانید در این روزهای گرم از خانه خارج نشوید تا آب پوستتان تبخیر نشود و دچار خشکی پوست نشوید. سوم اینکه هنگام خروج از منزل حتما از کرم‌های ضد‌آفتاب استفاده کنید تا آفتاب اثر کمتری را روی پوستتان بگذارد و چهارم اینکه زیر کرم ضدآفتاب خود و برای صورت، دست‌ها و گردنتان از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا بتوانید با خیال راحت روزه‌تان را بگیرید و نگران کمبود آب بدن و خشکی پوستتان نباشید.

دکتر امیرهوشنگ احسانی
متخصص پوست و مو
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران