بلژیکی ها عاشق شکلات و سیب زمینی اند!

بلژیکی‌ها دو عادت مشخص در تغذیه‌شان دارند؛ اول اینکه سیب‌زمینی سرخ‌کرده با سس کچاپ یا سس فرانسوی زیاد می‌خورند و دوم اینکه علاقه خاصی به مصرف شکلات دارند. این عادت‌ها چندان …

بلژیکی‌ها دو عادت مشخص در تغذیه‌شان دارند؛ اول اینکه سیب‌زمینی سرخ‌کرده با سس کچاپ یا سس فرانسوی زیاد می‌خورند و دوم اینکه علاقه خاصی به مصرف شکلات دارند. این عادت‌ها چندان جالب نیستند...
همان‌طور که می‌دانید، مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم به دلیل چربی و کالری بالایی که دارد و هم تغییراتی که حین سرخ‌کردن در چربی رخ می‌دهد، چندان توصیه‌نمی‌شود. درواقع هنگام سرخ‌کردن ترکیب‌های آکرولئین و آکریلامید در سیب‌زمینی تولید می‌شود. میزان این ترکیب‌ها به‌خصوص وقتی حرارت بالاست و استفاده از روغن مکرر است، بیشتر می‌شود. اگر سیب‌زمینی در خانه به‌اندازه و با روغن کم سرخ شود، این مواد بسیار کم تولید می‌شود و تا حدی بی‌ضرر هستند اما اگر در رستوران و مراکز صنعتی به‌شکلی تهیه شود که در روغن غوطه‌ور باشد و روغن چند مرتبه استفاده ‌شود، بدون شک ترکیب‌های پلی‌آکریلامیدی که سرطان‌زابودنشان اثبات شده است،‌ تولید می‌شود. بنابراین مصرف مرتب سیب‌زمینی می‌تواند باعث چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان شود. البته خوردن یک قاشق غذاخوری سس با سیب‌زمینی اشکالی ندارد اما مصرف بیشتر می‌تواند احتمال چاقی را افزایش دهد.
در مورد مصرف شکلات باید گفت شکلات تیغ دودم است. اگر به‌مقدار کم و درست مصرف شود به دلیل ترکیب‌های پلی‌فنل مفید است. اما اگر زیاد مصرف شود، به دلیل پرکالری بودن چاق‌کننده است. ترکیب‌های پلی‌فنلی در سبزی‌ها هم وجود دارد بنابراین ضرورتی در مصرف شکلات دیده نمی‌شود. شکلات یک خاصیت جالب دیگر نیز دارد که باعث جذب ما به آن می‌شود، آن هم احساس شعف و خوشی در پی مصرف ‌آن است. دلیل این احساس نیز به وجود موادی مثل بتاآندورفین‌ها برمی‌گردد که بعد از مصرف شکلات از هیپوفیز ترشح می‌شوند.
پس درباره عادت اخیر باید گفت با اینکه شکلات خوردن موجب بهبود خلق وخو می شود اما زیاده روی در آن می تواند اضافه وزن به وجود آورد. بنابراین باز هم می رسیم به اصل اعتدال که در داشتن زندگی سالم موثر است.

دکتر مسعود کیمیاگر
استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی