چگونه از پنج آسیب شایع ورزشی پیشگیری کنیم؟

۱) پیچ خوردگی و کشیدگی مچ پا عواملی هستند که منجر به پیچ خوردگی مفصل مچ می‌شوند مانند تکنیکهای ضعیف ورزشی و سطح ناهموار زمین. کفش مناسب عامل مهمی در جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا …

۱) پیچ خوردگی و کشیدگی مچ پا
عواملی هستند که منجر به پیچ خوردگی مفصل مچ می‌شوند مانند تکنیکهای ضعیف ورزشی و سطح ناهموار زمین. کفش مناسب عامل مهمی در جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا است. اگر سابقه‌ی آسیب‌دیدگی مچ پا داشته‌اید ممکن است نیاز باشد از یک آتل موقت برای پایداری مفصل و حمایت بیشتر از مچ پا و جلوگیری از آسیب مجدد استفاده کنید. فیزیوتراپی پس از آسیب‌دیدگی می‌تواند محدوده‌ی حرکتی و نیروی مفصل را افزایش دهد.
۲) زانو درد
آسیب‌دیدگی زانو معمولا در اثر تکنیکهای نامناسب ورزشی، شرایط نامناسب محیط و انعطاف‌پذیری ضعیف ایجاد می‌شود. تمرینات باید به نحوی باشند که به تدریج موجب تقویت عضلات و انعطاف‌پذیری شوند. تمرینها باید کم کم افزایش پیدا کنند تا از فرسودگی و استفاده مفرط از مفاصل جلوگیری شود. در صورتی که شما اختلالاتی مانند کف پای صاف، زانوی خمیده به داخل یا خارج داشته باشید ممکن است بیشتر دچار زانو درد شوید.
در این صورت علم بیومکانیک به کمک شما می‌آید و با استفاده از کفشهای ویژه یا تجهیزات ارتوپدی خاص می‌توانید خطر آسیب‌دیدگی را کاهش دهید. اگر دوچرخه سواری می‌کنید، دوچرخه‌ی کاملا مناسب، می‌تواند تغییر زیادی در وضعیت شما به وجود آورد.
۳) کمر درد
کمر درد مشکل شایعی است و یکی از دلایل مهم کناره‌گیری از فعالیت است. وقتی سن شما بالاتر می‌رود و فعالیتتان کمتر می‌شود، نیروی عضلانی و تعادل در عضلات مرکزی مانند عضلات شکم و کمر کاهش می‌یابد. این فرایند منجر به بد شکل شدن وضعیت بدنی، طرز ایستادن و تعادل می‌شود و خستگی و درد ایجاد می‌کند. ورزش مداوم و مرتب بهترین راه برای حفاظت از عضلات کمری است.
۴) درد آرنج
در افرادی که تنیس، گلف یا بدمینتون بازی می‌کنند آسیب‌دیدگی آرنج بیشتر رخ می‌دهد اما هر کسی ممکن است دچار آسیب‌دیدگی آرنج شود. تجهیزات و شرایط مناسب و تکنیکهای درست برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی ضروری است. برای این منظور باید آموزش مناسبی داشته باشید و مطمئن شوید که تجهیزات ورزشی شما کاملا مناسب است.
۵) آسیب‌دیدگی شانه
آسیب‌دیدگی شانه در ورزشهای پرتابی مکرراً دیده می‌شود. التهاب تاندون عضله‌ چرخاننده‌ی شانه علت شایعی برای درد شانه است. وضعیت خوب بدنی و فعالیت مداوم بهترین راه برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی شانه است. داشتن شرایط مناسب، تکنیکهای صحیح و تجهیزات مناسب برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی ضروری است.
اما ممکن است حتی با رعایت مواردی مانند تجهیزات مناسب و سایر احتیاطات هنوز هم شانه درد داشته باشید. در این صورت در اولین لحظه‌ای که شانه درد ایجاد شد ورزش را فورا متوقف کنید، از کیسه‌ی یخ به مدت ۲۰ – ۱۵ ثانیه و چند بار در روز بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. اگر درد پس از دو روز ادامه پیدا کند برای پیشگیری از مزمن شدن آسیب‌دیدگی باید حتما به پزشک مراجعه کنید.