تولید پلاستیک از نیشکر

ساخت پلاستیک از شکر می‌تواند به همان ارزانی ساخت این محصول از نفت باشد. شرکت شیمیایی DOW قصد ساخت کارخانه‌ای را در برزیل دارد که گفته می‌شود بزرگ‌ترین کارخانه تولید پلیمر از …

ساخت پلاستیک از شکر می‌تواند به همان ارزانی ساخت این محصول از نفت باشد. شرکت شیمیایی DOW قصد ساخت کارخانه‌ای را در برزیل دارد که گفته می‌شود بزرگ‌ترین کارخانه تولید پلیمر از گیاهان در جهان خواهد بود. این طرح با سرمایه‌گذاری مشترک MITSUI ژاپن و در کنار ساخت کارخانه اتانولی با حجم ۲۴۰ میلیون لیتر، در پایان سال آغاز خواهد شد.
در کارخانه دوم، اتانول تولید شده توسط کارخانه اول به صدها هزار تن پلی‌اتیلن که بیشترین نوع پلاستیک مصرفی در جهان است تبدیل خواهد شد.
در سال‌های اخیر، تولید محصولات شیمیایی مبتنی بر فرآورده‌های زیستی رشد سریعی داشته است. اما تاکنون تنها ۷.۷ درصد از بازار فرآورده‌های شیمیایی را به‌خود اختصاص داده و در بسیاری از موارد این تولیدات محدود به محصولات خاصی است.
شرکت DOW معتقد است فرآورده‌های شیمیایی ساخته شده از مواد خام گیاهی می‌توانند رقابت تنگاتنگی با محصولات پتروشیمی داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از ترکیبات پلاستیکی و لاستیکی از نفت ساخته می‌شوند.
سالانه حدود ۸۰ میلیون تن پلی‌اتیلن در سرتاسر جهان مصرف می شود، اما افزایش قیمت نفت خام باعث افزایش هزینه‌های تمام شده فرآورده‌های پتروشیمی شده است. در برزیل حمایت‌های بلندمدت دولت در زمینه تولید اتانول از نیشکر به صنایع این کشور اجازه داده تا ضمن کاهش هزینه‌ها، اتانول را به سوختی اقتصادی و قابل رقابت در مقایسه با سوخت‌های فسیلی سازند.
لوئیس سیرال، مدیر شرکت DOW در بخش سوخت‌های تجدیدپذیر در آمریکای لاتین می‌گوید: تولید پلی‌اتیلن از شکر لزوما در دیگر نقاط جهان نمی‌تواند جذاب باشد. شاید دلیل اصلی او برای ذکر چنین جمله‌ای، کارخانه‌های متعدد تولید پلی‌اتیلن ارزان در کشور برزیل باشد که نمونه آن در هیچ جای دیگری وجود ندارد.
فناوری تبدیل اتانول به اتیلن که پیش درآمد تولید پلی‌اتیلن است، چندان جدید نیست. فرآیند آب‌زدایی جهت تبدیل اتانول به اتیلن از سال۱۹۲۰شناخته شده است. در واقع تنها اتفاق جدید در اینجا اندازه و حجم تولید است.
اگرچه میزان دقیق تولید کارخانه جدید مشخص نشده اما برآورد می‌شود که این کارخانه بتواند سالانه ۳۵۰ هزار تن پلی‌اتیلن از نیشکر تولید کند.این اولین باری نیست که شرکت DOW با ساخت این کارخانه به شکل اساسی در زمینه تولید زیست پلاستیک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.
حدود یک دهه قبل این شرکت در زمینه تولید پلاستیک از ذرت با شرکت Cargill همکاری داشت اما پس از کاهش رونق بازار زیست پلاستیک‌ها سال ۲۰۰۵ به این همکاری خاتمه داد.
اکنون این شرکت با راهبرد جدیدی قصد دارد با تولید مواد مرسوم، بازار ثابتی را برای خود ایجاد کند. پلی‌اتیلن‌های تولید شده از نیشکر می‌توانند به همان خوبی پلی‌اتیلن‌های مشتق شده از نفت باشند و به این مزیت بزرگ که برای تولید آنها، کربن‌های باستانی از دل زمین بیرون آورده نمی‌شوند.
شرکت DOW با انجام دادن کلیه مراحل تولید، از کشت نیشکر تا تولید پلیمر و استفاده از پس‌ماندهای خط تولید شکر از نیشکر، جهت تامین انرژی مورد نیاز کارخانه، قیمت تمام شده محصولات خود را در حد قابل توجهی پایین نگه داشته است.
این شرکت امیدوار است با توجه به تقاضای زیاد مواد پلیمری بتواند تولید بیشتری از آنچه پیش‌بینی می‌شود داشته باشد و به این ترتیب خط تولیدی جدید خود را بیش از پیش اقتصادی سازد.

TECHNOLOGY REVIEW
مترجم: آتنا حسن‌آبادی