ایمنی بدنتان را با زنجبیل و آویشن افزایش دهید

مصرف زنجبیل به مقدار کم، زردچوبه، اورگانو و آویشن می تواند باعث افزایش قدرت حفاظتی بدن در مقابل عفونت ها شود. بهتر است میوه ها و سبزیجات نیز به صورت مخلوط و به شکل سالاد مصرف …

مصرف زنجبیل به مقدار کم، زردچوبه، اورگانو و آویشن می تواند باعث افزایش قدرت حفاظتی بدن در مقابل عفونت ها شود.
بهتر است میوه ها و سبزیجات نیز به صورت مخلوط و به شکل سالاد مصرف شوند چرا که هر کدام از میوه ها و سبزیجات حاوی مواد غذایی خاصی هستند و زمانی که با یکدیگر مصرف می شوند، تأثیرگذاری همدیگر را بر بدن افزایش می دهند.
سیستم ایمنی بدن بویژه در فصول سرد سال باید تقویت شود، در این اوقات، خطر ابتلای افراد به ویژه کودکان و سالمندان به بیماریها افزایش می یابد. کمبود دریافت هر ماده مغذی می تواند بدن را در مقابله با عفونت ها از جمله عفونت های سرماخوردگی دچار مشکل کند. سوء تغذیه نیز باعث کاهش قدرت دفاعی بدن در مقابل عوامل بیماری زا می شود.
افراد مبتلا به سوءتغذیه به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت ها باید مواد غذایی مختلف را به مقدار کافی مصرف کنند. اشخاصی که از سوءتغذیه رنج نمی برند نیز لازم است سیستم دفاعی بدن خود را با مصرف برخی مواد غذایی تقویت کنند.
براساس نتایج برخی مطالعات، در صورت مصرف مواد غذایی مؤثر بر افزایش ایمنی بدن قبل از قرار گرفتن در معرض عفونت ها یا ۲۴ساعت قبل از بروز علایم بیماری، بدن در مقابل بیماری ها مقاوم تر می شود.
براساس نتایج بدست آمده درباره نقش مواد غذایی برای مقابله با عوامل در صورت گنجاندن گروه های مختلف مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه احتمال ابتلا به عفونت ها کاهش می یابد. براساس نتایج برخی از مطالعات، مصرف آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های Aو C و E مقاومت بدن افراد را در مقابل عفونت ها افزایش می دهد.
آنتی اکسیدان ها در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارند. به عنوان نمونه کیوی و مرکبات حاوی ویتامینC هستند. علاوه بر آن، فلفل دلمه ای قرمز منبع خوبی از این ویتامینC است. مواد غذایی و سبزیجاتی مانند خرمالو، کدو و هویج که رنگ سبز تیره یا نارنجی دارند، منبع خوبی از بتاکاروتن محسوب می شوند و در مقابل عفونت ها می توانند بدن را حفاظت کنند.
براساس نتایج برخی از مطالعات، مصرف کلم بروکلی باعث افزایش قدرت ایمنی بدن می شود و اگر به طور خام استفاده شود بیشترین اثر را دارد البته می توان آن را بخارپز کرد. شلغم نیز حاوی ویتامینA، کلسیم، اسید فولیک و مقداری ویتامینC است. سیر هم باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می شود.
اثر مصرف مواد غذایی مانند ویتامینC زمانی افزایش می یابد که استفاده از آن با ویتامین ها و مواد معدنی دیگر همراه شود. لذا توصیه می شود: سالاد را در رژیم غذایی خود بگنجانیم علاوه بر آن میوه ها را به همراه سبزیجات ۴ تا ۷بار در طول شبانه روز به عنوان میان وعده، دسر و پیش از خواب مصرف کنیم. از سوی دیگر اگر تمایل به مصرف میوه ها داریم، انواع مختلف آن ها را بخوریم.

● نقش روی در افزایش سیستم ایمنی
روی هم در منابع حیوانی و هم منابع گیاهی یافت می شود. روی موجود در منابع گیاهی کمتر جذب بدن می شود. نتایج مطالعات جدید اثر کمتری از «روی» بر افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نشان داده اند هرچند که در کشورهایی مانند ایران مردم کمتر از حد نیاز روی دریافت می کنند این درحالی است که روی در منابع حیوانی مانند گوشت و مرغ و منابع گیاهی مانند حبوبات یافت می شود.
از طرفی آلودگی هوا یکی از عوامل اکسیدان است که می تواند بر سیستم ایمنی بدن اثر منفی بگذارد. بنابراین در مناطق آلوده تر خطر ابتلا به عفونت هایی مانند عفونت های سرماخوردگی بویژه در کودکان بیشتر است. البته می توان با مصرف میوه و سبزیجات تا حدودی از اثرات آلودگی هوا بر سیستم ایمنی بدن کاست.
مبتلایان به عفونت های سرما خوردگی باید مایعات بیشتری مصرف کنند البته چای سبز هم باعث تحریک سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت ها می شود علاوه بر آن چای معمولی کمرنگ نیز مفید است.